22 października 2014

O zdrowiu w stolicy

Podczas naszej rozmowy, gdy obejmował pan funkcję dyrektora Biura Polityki Zdrowotnej m.st. Warszawy (pięć lat temu), poruszaliśmy temat przekształceń stołecznych szpitali. Jakie efekty przyniosły te przekształcenia? Czy szpitale przestały się zadłużać?
Wówczas mówiliśmy o konieczności ratowania kilku bardzo zadłużonych placówek, a przekształcenie w spółki mogło być dla nich szansą. Jako pierwszy ratowany był szpital na Solcu. Skorzystaliśmy w jego przypadku z tzw. planu B, który zakładał likwidację SPZOZ, a następnie utworzenie w jego miejsce spółki prawa handlowego.
Spółkami stały się jeszcze dwa szpitale, których sytuacja finansowa była bardzo trudna – Praski i Grochowski, ale warto zauważyć, że w latach 2010-2014 przekształciliśmy w spółki prawa handlowego w sumie aż siedem SPZOZ. Oprócz już wymienionych, także Szpital św. Zofii i trzy zakłady opiekuńczo-lecznicze, w których przypadku dokonaliśmy fuzji trzech podmiotów w jedną spółkę. W efekcie dokonanych przekształceń obecnie 5 z 25 podmiotów leczniczych, dla których m.st. Warszawa jest podmiotem tworzącym, funkcjonuje w formie spółek z o.o. Wsparcie przez Warszawę procesu restrukturyzacyjnego, prowadzonego w podmiotach znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji, wiązało się z przejęciem ogromnych zobowiązań – sięgających 272,3 mln zł. Wykorzystane zostały także możliwości, jakie dała nowa ustawa o działalności leczniczej, i uzyskano z budżetu państwa wsparcie dla tego procesu w wysokości 54,9 mln zł.
Jeśli mówimy o konsekwencjach przekształceń, to podkreśliłbym fakt, że w spółkach medycznych zasadniczo poprawiła się efektywność działania, dzięki skróceniu i uproszczeniu procesu podejmowania decyzji zarządczych. Jednocześnie Warszawa, jako właściciel, wzmocniła nadzór nad nimi. Zwiększona odpowiedzialność osób kierujących spółkami daje nieomal pewność, że podejmowane przez nie decyzje będą uzasadnione ekonomicznie i rzeczywiście korzystne dla mieszkańców. Trzeba jeszcze podkreślić możliwość wykonywania przez spółki usług medycznych, które nie są finansowane przez NFZ, oraz łatwość rozwinięcia dodatkowej działalności medycznej. Te okoliczności zdecydowanie wpłynęły na poprawę sytuacji ekonomicznej przekształconych podmiotów. Część z nich bilansuje się, a nawet odnotowała niewielkie zyski, pozostałe wyraźnie zmniejszyły straty i – co szczególnie ważne – nie mają długów.
Ale nie tylko drogą przekształceń staraliśmy się poprawić kondycję naszych lecznic. W kilku przychodniach, m.in. na Targówku, we Włochach i na Bemowie, zastosowaliśmy koncepcję fuzji, dzięki czemu udało się w nowych podmiotach wyraźnie obniżyć koszty funkcjonowania i wykorzystać efekt skali. Pięć lat temu zagrożona była także przyszłość Warszawskiego Szpitala dla Dzieci. Dziś placówka ma nowy plan medyczny, przeszła już całościową modernizację kompleksu budynków B i stawia nowy pawilon C. Poza tym intensywne działania restrukturyzacyjne trwają w Szpitalu Czerniakowskim.

W Warszawie funkcjonują placówki zdrowotne, dla których organem założycielskim jest siedem (!) różnych publicznych instytucji. Istnieją też placówki prywatne. Czy działania lub inwestycje w lecznicach na terenie miasta są koordynowane, a jeśli tak, to kto się tym zajmuje?
W lipcu 2012 r. została powołana Warszawska Rada Polityki Zdrowotnej, organ opiniodawczy i doradczy prezydenta m.st. Warszawy. Przewodniczącym rady jest wiceprezydent Jacek Wojciechowicz, a w jej skład wchodzą przedstawiciele wszystkich podmiotów tworzących (z wyjątkiem ministra zdrowia), wojewoda mazowiecki i przedstawiciel Mazowieckiego Oddziału NFZ. Rada stała się platformą współpracy tych podmiotów na rzecz poprawy bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców, zarówno w zakresie dostępności i jakości świadczeń zdrowotnych, jak i bazy lecznictwa, przede wszystkim szpitalnego. Powołanie rady to zapewne pierwszy, ale za to niezmiernie ważny krok w stronę koordynacji szeroko rozumianej polityki zdrowotnej w stolicy. Jednym z efektów jej prac jest dokument pt.: „Kierunki rozwoju opieki zdrowotnej w m.st. Warszawie w latach 2014-2025 – zarys strategii”, szeroko konsultowany w ubiegłym roku, m.in. w środowisku kierowników stołecznych publicznych lecznic.
Istotnym zadaniem rady jest wydawanie stanowisk, np. w sprawie sytuacji w dziedzinie świadczeń internistycznych oraz geriatrycznej opieki szpitalnej w stolicy czy w zakresie poprawy opieki szpitalnej nad osobami starszymi (co z pewnością przyczyniło się do podjęcia przez NFZ decyzji o zakontraktowaniu pierwszych łóżek geriatrycznych w Warszawie).

Za chwilę wybory samorządowe, co udało się władzom miasta zrealizować przez ostatnie cztery lata? Jakimi sukcesami w ochronie zdrowia możecie się pochwalić?
W latach 2010-2014 na realizację zadań inwestycyjnych przekazaliśmy naszym podmiotom leczniczym ponad 500 mln zł. Dla porównania: w poprzedniej kadencji – 400 mln zł. Środki te zostały przeznaczone na budowę nowych obiektów i modernizację już funkcjonujących oddziałów szpitalnych, przychodni oraz zakładów opiekuńczo-leczniczych, a także na zakupy sprzętu i aparatury medycznej. Dzięki rozbudowie i modernizacji infrastruktury leczniczej zwiększa się zakres i jakość świadczeń medycznych, wzrasta bezpieczeństwo pacjentów. Likwidowane są bariery architektoniczne, chorzy korzystają z nowoczesnych gabinetów lekarskich oraz komfortowych sal łóżkowych z łazienkami. Nowo powstałe i zmodernizowane obiekty wyposażane są w wysokiej klasy aparaturę diagnostyczną, zabiegową i rehabilitacyjną, która skraca proces leczenia, np. przez stosowanie nowoczesnych, nieinwazyjnych metod. Rozbudowane zostały m.in. wszystkie trzy szpitale położniczo-ginekologiczne. W placówce przy ul. Inflanckiej powiększono i unowocześniono stary budynek A oraz wybudowano pawilony B i C. Wzniesiono również nowy budynek w Szpitalu św. Zofii. Bardzo znacząco rozbudowano Szpital św. Rodziny – otrzymał nowy siedmiokondygnacyjny budynek, w którym m.in. został uruchomiony 30-łóżkowy Oddział Pediatryczny. W innych obiektach także istotnie zmodernizowaliśmy oddziały i inne komórki organizacyjne. Na przykład rozbudowany już wcześniej Szpital Praski, w którym powstał przecież bardzo nowoczesny budynek A2, teraz uzyskał nowe pomieszczenia dla zespołu poradni specjalistycznych, a ostatnio rozpoczęła się zakrojona na ogromną skalę modernizacja zabytkowego pawilonu A. Z kolei w Szpitalu Grochowskim wybudowano pawilon VIII, w którym mieści się m.in. SOR, blok operacyjny i OIOK, a obecnie trwają prace inwestycyjne przy rozbudowie pawilonu I (IA). Natomiast w lewobrzeżnej Warszawie rozpoczęliśmy budowę nowego pawilonu internistyczno-kardiologicznego i modernizację pomieszczeń na potrzeby Oddziału Internistyczno-Geriatrycznego w Szpitalu Wolskim. Realizujemy również rozbudowę oddziałów wewnętrznych w szpitalach Bielańskim i Czerniakowskim. To nasza reakcja na trend demograficzny.
Wiele prac inwestycyjnych kontynuowanych jest w naszych przychodniach. Widać je m.in. w Śródmieściu: przy ul. Mariańskiej 1, Chmielnej 14, Dragonów 6, przy al. Wyzwolenia 6. Dużo też dzieje się na Woli: przy ul. Płockiej 49, Żytniej 39, Grzybowskiej 34, Leszno 17, Elekcyjnej 54. Ale i w pozostałych dzielnicach modernizacje są widoczne, np. przy ul. Abrahama 16, Saskiej 61, Soczi 1, Szczęśliwickiej 36, Kieleckiej 27, Felińskiego 8. Ciekawe zadanie (instalacje solarne) zrealizowane zostało w bemowskich przychodniach.
W 2014 r. zostaną zakupione pomieszczenia dla nowej przychodni przy ul. Kamyk w Wesołej, a także wydzielono środki na budowę przychodni na Bemowie, przy ul. Coopera, i w Wawrze, przy ul Begonii.
Współfinansowaliśmy również modernizację lub adaptację pomieszczeń na potrzeby centrów zdrowia psychicznego. Powstanie pierwszych 12 ośrodków założyliśmy w Warszawskim Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2011-2015.
Istotne są programy profilaktyczne, na które przeznaczamy rocznie ok. 20 mln zł. Adresujemy je przede wszystkim do młodych warszawiaków, u których wykonujemy m.in. badania przesiewowe wzroku, słuchu, postawy, stanu uzębienia. Finansujemy szczepienia – przeciw pneumokokom u trzylatków i przeciwko grypie u osób powyżej 65. roku życia. Dla kobiet w ciąży organizujemy bezpłatne zajęcia w szkołach rodzenia. Współpracując z organizacjami pozarządowymi, opłacamy świadczenia opiekuńcze, hospicyjne i rehabilitacyjne. Prowadzimy dwie poradnie dla kombatantów.
Chciałbym zaznaczyć, że omówione działania Biura Polityki Zdrowotnej to tylko przykłady, gdyż naszych przedsięwzięć na rzecz zdrowotności warszawiaków jest oczywiście o wiele więcej, ale brak miejsca musi usprawiedliwić to, że o dużej części z nich dzisiaj nie mogłem nawet wspomnieć.

Pytała
Ewa Gwiazdowicz-Włodarczyk

Forum dyskusyjne - napisz komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Archiwum