24 kwietnia 2019

Zasady działania

W związku z pojawiającymi się opiniami, że Narodowy Fundusz Zdrowia powinien przede wszystkim przekazywać środki finansowe zgodnie z wyborem pacjenta, a każda inna decyzja podyktowana jest faworyzowaniem określonych grup podmiotów, należy spojrzeć na całe otoczenie prawne podejmowanych decyzji.

Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej określa, że „zawieranie przez NFZ umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, z zastrzeżeniem art. 159, odbywa się po przeprowadzeniu postępowania w trybie konkursu ofert albo rokowań”.

Ogłoszenie konkursu na umowy o udzielanie świadczeń określa też okres, w jakim będą one obowiązywać. Nie ma możliwości ogłoszenia konkursu ofert i zawarcia w jego wyniku umowy bezterminowej.

Sytuacja, w której dochodzi do zmiany wartości umów, jest wynikiem nowych konkursów ofert.

Zasady przeprowadzania konkursu reguluje wspomniana ustawa:

Art. 134. 1. Fundusz jest obowiązany zapewnić równe traktowanie wszystkich świadczeniodawców ubiegających się o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej i prowadzić postępowanie w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji.

  1. Wszelkie wymagania, wyjaśnienia i informacje (…) udostępniane są świadczeniodawcom na takich samych zasadach”.

W praktyce równe traktowanie świadczeniodawców zapewnia rozporządzenie ministra zdrowia, które dokładnie określa kryteria brane pod uwagę przy ocenie złożonych ofert. Konkursy siłą rzeczy nie gwarantują utrzymania status quo – ani dotychczasowej wartości umowy, ani nawet samego faktu jej zawarcia, co często staje się powodem niezadowolenia dotychczasowych realizatorów.

Niezależnie od faktu, że każdy wynik postępowania budzić może emocje, obowiązek przeprowadzania konkursów wynika wprost z ustawy. A każde rozstrzygnięcie rozpoczyna nowe umowy, oceniane przede wszystkim na podstawie złożonych ofert, a nie faktów z historii. Oczywiście do nowej umowy nie można wprost przenieść kwot ze starych kontraktów. Oznaczałoby to nierówne traktowanie świadczeniodawców, z pominięciem zasad, które wynikają z obowiązujących przepisów.

W naszym przekonaniu w takiej sytuacji wyrazem szacunku dla pacjentów jest umożliwienie im na nowo wyboru miejsca udzielania świadczeń – nikt z nich nie zapisałby się do placówki, mając w perspektywie wieloletnie czekanie na operację.  

Czy Narodowy Fundusz Zdrowia (bądź szerzej – system opieki zdrowotnej) dysponuje mechanizmami wpływającymi na jakość udzielania świadczeń?

Kontraktowanie świadczeń

Dobrze zbadanym mechanizmem poprawiającym jakość udzielanych świadczeń jest zapewnienie ich realizacji podmiotom o dużym doświadczeniu. Endoprotezoplastyka może być wykonywana wyłącznie przez podmioty, które posiadają udokumentowane doświadczenie w przeprowadzaniu tego zabiegu. Odpowiednie oświadczenia zbierane są corocznie. Dodatkowym mechanizmem, badanym jednak wyłącznie w trakcie kontraktowania świadczeń, są kryteria jakościowe ustalane przez ministra zdrowia dla poszczególnych zakresów świadczeń.

Obliczanie ryczałtu

Przy obliczaniu ryczałtu jego wartość ulega zwiększeniu w podmiotach, które posiadają:

certyfikat akredytacyjny CMJ świadectwo wydane przez Centralny Ośrodek Badań Jakości w Diagnostyce Mikrobiologicznej świadectwo wydane przez Centralny Ośrodek Badań Jakości w Diagnostyce Laboratoryjnej.

Metody finansowania

Podobnie jak w przypadku kontraktowania, mechanizmy finansowania świadczeń opierają się na założeniu poprawy jakości przy większym doświadczeniu ośrodka. Mechanizmy te, w postaci współczynników zwiększających cenę świadczenia, zostały ustalone dla:

endoprotezoplastyki operacji zaćmy leczenia chirurgicznego wybranych lokalizacji nowotworów złośliwych.

Produkty kompleksowe

Poprawa jakości udzielanych świadczeń wynika z właściwej ich organizacji i udzielania w sposób kompleksowy, to jest zapewniania nie tylko realizacji wybranych procedur, ale także rehabilitacji i opieki poszpitalnej. Świadczenia kompleksowe mają zastosowanie przy:

prowadzeniu ciąży leczeniu ostrych zespołów wieńcowych opiece nad chorymi z niewydolnością krążenia (w trakcie pilotażu).

Standardy postępowania

Obowiązujące standardy:

organizacyjny opieki okołoporodowej zalecenia dotyczące diagnostyki i leczenia raka piersi.

Poza wymienionymi mechanizmami w planie pracy na 2019 r. Mazowiecki Oddział Wojewódzki, jako jedyny w kraju, zadeklarował udostępnianie analiz benchmarkingowych dotyczących jakości świadczonych usług. Jesteśmy przekonani, że analiza wybranych parametrów oraz ich udostępnienie poszczególnym szpitalom zapoczątkuje proces poprawy organizacji i udzielania świadczeń przez szpitale na Mazowszu. 

Michał Dzięgielewski,

zastępca dyrektora ds. medycznych

Forum dyskusyjne - napisz komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Archiwum