Nie masz konta? Zarejestruj się
fot. Ashkan Forouzani / Unsplash
Autor: Monika Potocka
Do Biura Rzecznika Praw Lekarza wpłynęło zgłoszenie dotyczące reklamy, co do której istniały podejrzenia, że wprowadza w błąd odbiorcę przez wykorzystanie wizerunku aktora wcielającego się w postać lekarza.
Materiał Medonet.pl, reklamujący sponsorowaną przez Decathlon akcję „#Tak dla roweroterapii”, obiecywał konsumentom, że dzięki codziennej jeździe na rowerze utrzymają dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, obniżą poziom „złego” cholesterolu oraz ryzyko chorób serca i płuc.
Wykorzystanie wizerunku aktora w roli lekarza mogło uwiarygodniać ten przekaz, bazując na braku doświadczenia lub wiedzy odbiorców, a dodatkowo narażając lekarzy na utratę zaufania potrzebnego do wykonywania zawodu.
Jako rzecznik praw lekarza Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie zwróciłam się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o analizę zgłoszonej reklamy i sprawdzenie, czy nie wprowadza odbiorcy w błąd.
W reakcji na moje pismo prezes UOKiK zwrócił się do obu podmiotów z wnioskiem o złożenie wyjaśnień oraz skierował do Komisji Etyki Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy zawiadomienie dotyczące wspomnianej reklamy jako potencjalnie naruszającej zapisy Kodeksu Etyki Rady Reklamy.
W wyniku mojej interwencji i zgłoszenia dokonanego przez prezesa UOKiK Komisja Etyki Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy orzekła, że wykorzystanie wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za nie jest niezgodne z normami etyki. W uzasadnieniu podano, że wykorzystywanie autorytetu tej grupy zawodowej jest nadużyciem zaufania konsumentów. Komisja zwróciła również uwagę na fakt, że wspomniana reklama może mylnie sprawiać wrażenie kampanii społecznej, chociaż w rzeczywistości jest promocją podmiotu gospodarczego.
W efekcie skargi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy sporna reklama została usunięta ze strony internetowej.