Logowanie do profilu lekarza

Przez login.gov

Izba 29.07.2024 r.

Okręgowa Rada Lekarska w Warszawie rekomenduje nowe treści edukacyjne dotyczące zdrowia i medycyny w szkołach

Okręgowa Rada Lekarska (ORL) w Warszawie na posiedzeniu 17 lipca br. podjęła uchwałę w sprawie rekomendowania uwzględnienia w przedmiocie „Edukacja zdrowotna” określonych zagadnień z obszaru medycyny i zdrowia. Wprowadzenie edukacji zdrowotnej na etapie szkoły podstawowej od lat było postulatem samorządu zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów. ORL przedstawiła rekomendacje dotyczące uwzględnienia w programie nauczania zagadnień z obszaru medycyny i zdrowia. Postulaty zostały skierowane do odpowiednich ministerstw i ich jednostek: Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Nowy przedmiot „Edukacja zdrowotna” wejdzie do polskich szkół już we wrześniu 2025 r. Będzie realizowany w szkołach podstawowych, klasach 4-8 i w klasach 1-2 szkół ponadpodstawowych. Przedmiot obejmować będzie m.in. zdrowie psychiczne i fizyczne, zdrowe odżywianie, profilaktykę oraz problematykę uzależnień. Zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie. Zapowiedziano również wsparcie edukacyjne (studia, kursy) dla kadry pedagogicznej.  

 

- W ocenie samorządu lekarskiego decyzja Minister Barbary Nowackiej jest przełomowym momentem w edukacji polskiego społeczeństwa. Od dawna podkreślamy konieczność profilaktyki, uczenia zdrowych nawyków i dbania o zdrowie, zwłaszcza wśród najmłodszych. Wierzymy, że obecne pokolenie dzieci może być w tym przypadku czynnikiem wywołującym pozytywne zmiany dla całych rodzin. Dlatego bardzo zależy nam, aby ten przedmiot przyniósł korzyści całemu społeczeństwu. Jestem pewny, że w dłuższej perspektywie wpłynie to korzystnie na zdrowie obywateli oraz usprawni funkcjonowanie całego sektora ochrony zdrowia — komentuje dr n. med. Artur Drobniak, Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie.

Rekomendacje Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie dla tworzenia podstawy programowej przedmiotu „Edukacja zdrowotna”

  • Zagadnienia profilaktyczne:
    • Rola szczepień ochronnych (np. grypa, WZW, HPV).
    • Znaczenie badań przesiewowych (mammografia, PSA, kolonoskopia).
    • Regularne badania kontrolne (stomatolog, ginekolog, okulista).
    • Profilaktyka przeciwstarzeniowa i przeciwnowotworowa skóry.
    • Profilaktyka otyłości.
  • Epidemiologia:
    • Najczęstsze przyczyny chorób i śmierci w krajach rozwiniętych.
    • Zasady zachowania w razie infekcji.
    • Techniki dezynfekcji rąk.
  • Zdrowie jamy ustnej:
    • Wpływ zdrowia jamy ustnej na ogólnoustrojowe choroby.
    • Metody szczotkowania i nitkowania zębów.
    • Rola żywienia i fluoru dla zdrowych zębów.
  • Zdrowie seksualne:
    • Rodzaje i zapobieganie chorobom przenoszonym drogą płciową.
    • Szczepienia przeciw HPV.
    • Zakażenia HIV/AIDS, antykoncepcja i regulacja płodności.
  • Zdrowie psychiczne:
    • Funkcjonowanie mózgu, techniki uczenia się i radzenia sobie ze stresem.
    • Wpływ mediów społecznościowych i gier wideo na psychikę.
    • Tworzenie i pielęgnowanie dobrych relacji.
    • Rozpoznawanie i leczenie depresji.
  • Odpowiedzialność zdrowotna:
    • Bezpieczne stosowanie antybiotyków.
    • Podstawy transplantologii, krwiodawstwa i krwiolecznictwa.
    • Pierwsza pomoc przy wypadkach i zatruciach.
    • Rozpoznawanie i przeciwdziałanie "fake newsom" medycznym.
    • Problemy związane z uzależnieniami i przemocą w rodzinie.
    • Opieka nad seniorami.
  • Infekcje górnych dróg oddechowych:
    • Stosowanie dostępnych leków bez recepty.
    • Przeciwdziałanie zakażeniom współlokatorów.
    • Rola farmaceutów i sytuacje wymagające wizyty u lekarza.
  • Organizacja systemu opieki zdrowotnej:
    • Poradnie POZ i AOS – kiedy i z jakimi problemami się zgłaszać.
    • Rola Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych i Nocnej Pomocy Lekarskiej.
    • Zasady funkcjonowania szpitali i dokumenty medyczne (e-recepta, e-skierowanie).
  • Zdrowy styl życia:
    • Różne oblicza aktywności fizycznej.
    • Tajemnice zdrowej diety – produkty, nawyki, czytanie etykiet.
    • Znaczenie snu i metod aktywnej relaksacji dla zdrowia.

  Pełna lista rekomendowanych zagadnień została zawarta w załączniku do Uchwały nr 370/R-IX/24.    

ORL w Warszawie dla pedagogów

ORL zadeklarowała również wsparcie i zaangażowanie w przygotowanie merytoryczne kadry pedagogicznej do prowadzenia zajęć związanych z medycyną. Proponuje wykorzystanie do tych celów ośrodków szkoleniowych, m.in. Ośrodka Doskonalenia Zawodowego (ODZ) funkcjonującego przy OIL w Warszawie i Centralnego Ośrodka Badań, Innowacji i Kształcenia (COBiK) - przy NIL w Warszawie.  


Podstawy prawne:Uchwała nr 370/R-IX/24Wszystkie zalecenia ORL w Warszawie dla tworzenia podstawy programowej przedmiotu (załącznik)

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, zgodę na ich użycie, oraz akceptację Polityki Prywatności.