Rozmowa z dr. n. med. Marcinem Aluchną, wykładowcą w Zakładzie Stomatologii Zachowawczej Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego WUM, przed VI Mazowieckimi Spotkaniami Stomatologicznymi.
Panie doktorze, swoim wykładem na temat aktualnych trendów w stomatologii odtwórczej wprowadza pan uczestników w tematykę tegorocznych Mazowieckich Spotkań Stomatologicznych.
Każdy rok przynosi nam coraz nowsze rozwiązania w dziedzinie technologii materiałowych i metod diagnostycznych. Trzeba więc oddzielić ziarna od plew, czyli ocenić, które metody zostały zweryfikowane klinicznie, choćby w najmniejszych stopniu. Gdy mamy 100 sprzedawców konkretnego materiału, należy się zastanowić, z czyjej oferty warto skorzystać. Podczas mojego wykładu podzielę się ze słuchaczami spostrzeżeniami własnymi oraz kolegów z uczelni w tym zakresie i wskażę rozwiązania, które zaczynają się sprawdzać. Przebrnięcie przez procedury i spopularyzowanie danej metody czy technologii, np. przez opisanie jej w podręcznikach, trwa wiele lat. Celem MSS jest zapoznanie kolegów z kierunkami, w których podąża stomatologia, z nowymi tworzywami. Oczywiście, bardzo wiele z tych zagadnień będzie potem wspaniale rozwiniętych w wykładach moich koleżanek i kolegów. Chodzi więc o zasygnalizowanie tych aspektów m.in. po to, żeby lekarze dentyści, znajdując coś dla siebie w prelekcji wprowadzającej, mogli niejako ukierunkować swoje uczestnictwo w wykładach, które dany temat rozwiną.
Wykład wprowadzający nie będzie jednak tylko zapowiedzią tego, z czym uczestnicy podczas tegorocznych MSS będą mogli zapoznać się bliżej. Na bazie moich doświadczeń z ostatnich lat opowiem również o zastosowaniu niektórych materiałów, kładąc nacisk na elementy leczenia, które powinny zostać wprowadzone w ciągu ostatnich pięciu, ośmiu ostatnich lat. Stomatolodzy bowiem nie modyfikują swojego postępowania co roku. Prowadzą swoje gabinety i są zajęci pracą. Nie wszyscy mają kontakt z uczelnią, nie wszyscy korzystają z wykładów. Niekiedy spotykamy się z lekarzami dentystami, którzy nie zmienili sposobu leczenia od dziesięcioleci. To nie znaczy, że ich sposób leczenia jest zły. Na pewno jednak można go poprawić i unowocześnić.
Podczas drugiej prelekcji uczestnicy usłyszą o metodzie opracowania ubytków bez użycia wiertarki.
W chemomechaniczym opracowaniu ubytków zamiast tradycyjnych narzędzi – instrumentów rotacyjnych, pilników itp., wykorzystujemy produkty chemiczne. Na co dzień rzadko stosujemy to rozwiązanie. Kiedyś używano Carisolvu, czyli mieszanki podchlorynu z odpowiednimi aminokwasami, potem wprowadzono enzymy, otwierając drogę do produkcji nowych preparatów. Konkurencja enzymów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, stężeń i zasad postępowania kreuje kierunki przemian i dalszego postępu. Połączenie z nowymi rozwiązaniami sprzętowymi w zakresie selektywnej preparacji otwiera nowe możliwości. To bardzo ciekawe rozwiązania. Oczywiście, postęp niestety pociąga za sobą koszty, ale dla wielu pacjentów z dentofobią to świetna alternatywa. Mimo utrzymujących się nadal ograniczeń może również pomóc w przełamaniu strachu, co pozwoli na wprowadzenie tradycyjnych metod terapii. Metoda z Carisolvem – cicha i spokojna, choć może długotrwała – świetnie sprawdziła się w przypadku dzieci.
Temat tego wykładu chciałbym przedstawić jak ciekawostkę dla nas – stomatologów. Wierzę, że zapoznawanie się z nieoczywistymi rozwiązaniami jest inspiracją do działania. Czasem stajemy przed trudnym dylematem, czy dany przypadek możemy wyleczyć w naszym gabinecie. Niejednokrotnie dostosowujemy go do potrzeb nawet jednego pacjenta. To może być punkt wyjścia do zastosowania nowszej, niewykorzystywanej dotąd przez nas metody czy sprzętu. Jesteśmy zasypywani lawiną informacji potrzebnych i niepotrzebnych. Wyszukanie tych, które mogą nas ukierunkować, to m.in. zadanie takich konferencji jak MSS.
Co oprócz poznawania nowych metod pracy oferują MSS?
Dla mnie to niewątpliwie możliwość fantastycznego spotkania towarzyskiego z koleżankami i kolegami, których nie widziałem niekiedy od wielu lat, a z którymi chętnie wymienię się zawodowymi obserwacjami. To niezwykle istotna strona tej konferencji, kiedy nie tylko na sali wykładowej uzyskujemy wiedzę, ale właśnie podczas rozmów czerpiemy wzajemnie ze swoich doświadczeń.