Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie partnerem merytorycznym akcji #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE. To już druga odsłona kampanii społecznej zainicjowanej przez Centrum Medyczne CMP, w którą zaangażowały się podmioty zarówno z publicznej, jak i prywatnej ochrony zdrowia. Akcja zwraca uwagę na problem niestawiania się pacjentów na umówionych wizytach lekarskich, bez wcześniejszego ich odwoływania. Konferencja inauguracyjna tegorocznej edycji kampanii odbędzie się 28 września.
Za każdą wizytą stoi człowiek, gabinet i sprzęt medyczny, a jej nieodwołanie skutkuje wydłużeniem kolejki do specjalisty. Skala zjawiska jest w Polsce ogromna. Według danych NFZ opublikowanych w 2020 roku takich wizyt było aż 17 mln! Wcześniejsze anulowanie konsultacji daje natomiast zasób do wykorzystania innym osobom, które mogą znajdować się w ogromnej potrzebie.
Już 1. edycja sprawiła, że odsetek nieodwołanych wizyt w placówkach biorących udział w kampanii spadł o kilkanaście – kilkadziesiąt procent (w samym CMP o 25%), porównując okres przed kampania do jej ostatnich miesięcy. Jednak wciąż wiele jest w tym temacie do zrobienia, dlatego już za chwilę i startujemy z 2. Edycją, a kampania nabiera mocy. W tym roku ponownie wspierają nas MZ i NFZ, a także Rzecznik Praw Pacjenta. W akcję włączyło się jeszcze liczniejsze grono partnerów medycznych, prywatnych oraz publicznych i instytucji, w tym Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie. Po raz pierwszy dołączą do nich partnerzy technologiczni, których narzędzia mogą wesprzeć skuteczność naszych działań. Tym razem jeszcze mocniej skupiamy się na przekazie kierowanym do pacjentów – komentuje Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP
Najbardziej dotkliwą konsekwencją nieodwoływania wizyt jest opóźnienie pomocy lekarskiej lub diagnozy pacjentów, którzy jej potrzebują, niekiedy pilnie. Ale nie należy zapominać również, że zjawisko nieodwoływania wizyt wydłuża kolejki do specjalistów, którzy tracą czas i marnują swoją wiedzę oraz potencjał – ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w trudno dostępnych, wąskich specjalizacjach. W efekcie, zdarzają się sytuacje, kiedy na konsultacje stawiają się pacjenci bez aktualnych wyników badań, którzy skierowanie dostali nawet kilkanaście miesięcy wcześniej, a na konsultację czekali znacznie dłużej niż na badanie, np. Badanie MR. Twórcy akcji #ODWOŁUJE #NIEBLOKUJE z sukcesem stworzyli płaszczyznę komunikacji między ekspertami z różnych dziedzin, którzy mogą pomóc w rozwiązaniu tej trudnej sytuacji. Tylko takie, interdyscyplinarne podejście poparte doświadczeniem środowiska lekarskiego, ma szansę uzdrowić i unowocześnić naszą ochronę zdrowia – mówi Piotr Pawliszak, prezes ORL w Warszawie
Konferencja inauguracyjna tegorocznej edycji kampanii, w której wezmą udział przedstawiciele OIL w Warszawie odbędzie się 28 września. Podczas wydarzenia organizatorzy i zaproszeni goście – eksperci i praktycy rynkowi, reprezentujący najważniejsze organizacje i podmioty medyczne – porozmawiają m.in. o tym:
- jaka jest skala problemu nieodwołanych wizyt?
- jak przekłada się to na funkcjonowanie placówek medycznych oraz codzienną pracę ich personelu oraz dostępność usług medycznych dla pacjentów?
- jakie rozwiązania i rekomendacje mogą pomóc zwiększyć świadomość społeczeństwa na temat skali problemu i jego bezpośrednich skutkach dla pacjentów?
- jak skutecznie edukować pacjentów w zakresie sposobów odwoływania wizyt?
- jak wdrażać i skutecznie wykorzystywać w placówkach medycznych rozwiązania technologiczne wspierające odwoływanie wizyt?
Link do zapisów na konferencję: https://konferencja.odwolujenieblokuje.pl/
Zatrzymajmy wspólnie licznik nieodwołanych wizyt!
Tagi: #izba