27 października 2023

Uczmy się na błędach!

Wyraz „porażka” to antonim słowa „sukces”. Ale czy sukces może być wynikiem porażki? Organizatorzy Dnia Porażki 2023 przekonują, że tak. O tym, czy i jak popełniane błędy mogą przyczynić się do naszego rozwoju, jako jeden z prelegentów mówił prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie Piotr Pawliszak.

autor: KAMILA HOSZCZ-KOMAR

Dobra porażka

Zastanów się, jak często popełniasz błędy? Pewnie  częściej, niż byś chciał.

Zastanów się, jak często wyciągasz z nich konstruktywne wnioski? Pewnie rzadziej, niż byś chciał.

A teraz szczerze odpowiedz sobie na pytanie, jak często mówisz o swoich potknięciach? Wcale?

Żyjemy w środowisku (społecznym, zawodowym), w którym porażki są tematem tabu. Chwalimy się sukcesami, ale dużo rzadziej przyznajemy się, jak wiele razy zdarzyło nam się upaść, zanim ten sukces osiągnęliśmy. Wpajamy dzieciom, że mogą osiągnąć wszystko, co chcą, że wszystko jest możliwe. Ale zapominamy przygotować je na rozczarowania, które czekają po drodze do upragnionego celu, i nauczyć sposobów przekuwania niepowodzeń w sukces. Nie wspominamy, że porażka może mieć też pozytywne konsekwencje. Jak rozmawiać o błędach? To temat corocznego spotkania z inicjatywy Fundacji „Dobra porażka”, które odbyło się 13 października 2023 r.

 

Kultura sprawiedliwego traktowania

W ramach Dnia Porażki 2023 prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie Piotr Pawliszak wystąpił podczas panelu „Błąd to nauka: jak porażki pomagają nam latać i leczyć”.

Od chwili, gdy usłyszałem o projekcie Fundacji „Dobra porażka”, byłem zachwycony tą inicjatywą. Ideą jest propagowanie uczenia się na błędach i wykorzystywanie pozyskanej w ten sposób wiedzy do osiągania sukcesów. Doskonale wpisuje się ona w samorządową batalię o realny system no-fault i rejestry zdarzeń niepożądanych. Z innymi gośćmi, m.in. ekspertami z portalu PolskaSky, prezes rozmawiał o stosowanym w lotnictwie Systemie Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) i potrzebie wprowadzenia podobnego w ochronie zdrowia. Prelegenci poruszali kwestie: wdrażania SMS, zrozumienia SMS przez uczestników systemu, porównania wagi porażki w lotnictwie i w medycynie. Dyskutowano także o problemach funkcjonowania systemu bezpieczeństwa w różnych organizacjach, a także o just culture i jej znaczeniu dla Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Just culture to koncepcja sprawiedliwego traktowania. W istocie jest związana z myśleniem systemowym, a podkreśla się w niej, że błędy są często wynikiem wadliwego systemu, nie odpowiadają za nie wyłącznie osoby bezpośrednio związane ze zdarzeniem niepożądanym. Koncepcja ma na celu stworzenie atmosfery zachęcającej do zgłaszania błędów, a ich analiza służy ulepszeniu systemu, jego użytkownicy natomiast mają szansę uczyć się i rozwijać. Orędownikiem just culture w systemie ochrony zdrowia jest prezes Piotr Pawliszak, który przewodniczy zajmującemu się tym zagadnieniem zespołowi powstałemu przy NRL.

Choć między zdarzeniami niepożądanymi w medycynie i lotnictwie występują istotne różnice, dotyczące m.in. skutków dla profesjonalistów, którzy popełnili błąd, można znaleźć wiele podobieństw. Przede wszystkim nadrzędny, wspólny cel, jakim jest zapobieganie takim zdarzeniom, poprawa bezpieczeństwa oraz odstąpienie od karania profesjonalistów w danej dziedzinie za działania, zaniechania lub podjęte przez nich decyzje, które są współmierne do ich doświadczenia i wyszkolenia. Jednak pozostajemy zgodni co do tego, że nie wolno akceptować rażącego niedbalstwa – przekonywał podczas dyskusji Piotr Pawliszak. Podkreślił też: – Sposób wykreowania przepisów i kultury bezpieczeństwa w lotnictwie stanowi doskonały wzór dla sektora ochrony zdrowia.

Forum dyskusyjne - napisz komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Archiwum