27 marca 2023

Vademecum przedsiębiorcy ze stetoskopem (kwiecień 2023)

Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Czym jest? Jak dokonać wpisu? Dlaczego jest tak istotny? Rozkładamy RPWDL na czynniki pierwsze.

autor: KAMILA HOSZCZ-KOMAR

Bez wpisu do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą nie można legalnie prowadzić praktyki lekarskiej w Polsce. Wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub w Krajowym Rejestrze Sądowym nie wystarcza.

Rejestr indywidualnych i grupowych praktyk lekarskich prowadzą okręgowe izby lekarskie właściwe dla miejsca wykonywania praktyki, a w przypadku podmiotów leczniczych – odpowiednie urzędy wojewódzkie.

Każda izba prowadzi rejestr praktyk ograniczony do terytorium jej działania. Oznacza to, że lekarz, który zarejestrował praktykę na obszarze innej izby, a chce prowadzić ją na terenie podlegającym OIL w Warszawie, musi złożyć nowy wniosek. Członkostwo w danej izbie nie ma w tym wypadku żadnego znaczenia.

Pierwsze kroki

Wniosek o wpis do RPWDL lekarz/lekarz dentysta składa po zarejestrowaniu swojej działalności w CEIDG (indywidualnej działalności lub spółki cywilnej) lub KRS (spółki jawnej lub partnerskiej). Okręgowa izba ma 30 dni na zaakceptowanie lub odrzucenie wniosku. Do czasu uzyskania potwierdzenia wpisu w RPWDL lekarz nie może prowadzić praktyki. Nie zwalnia go to jednak z odprowadzania składek do ZUS oraz rozliczeń z urzędem skarbowym. Po wpisaniu do RPWDL ma trzy miesiące na rozpoczęcie świadczenia usług leczniczych. Jeśli tego nie zrobi, zostanie automatycznie wykreślony z rejestru.

Jak zarejestrować praktykę?

Konieczne jest utworzenie konta użytkownika platformy e-PLOZ. Wnioski o wpis należy składać elektronicznie na stronie https://rpwdl.ezdrowie.gov.pl/, logowanie odbywa się przez konto e-PLOZ. Do złożenia wniosku niezbędny jest profil zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny. W przypadku problemów można skorzystać z pomocy pracownika OIL na miejscu, przy stanowisku komputerowym, jednak nie ma możliwości złożenia wniosku tradycyjnie, w formie papierowej.

O czym należy pamiętać, wypełniając wniosek?

Są trzy rodzaje praktyk lekarskich, a każdy ma swój kod:

  • praktyka wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie kontraktu z podmiotem leczniczym (93, 94),
  • praktyka wyłącznie w miejscu wezwania, czyli udzielanie świadczeń w miejscu przebywania pacjenta, wizyty domowe (95, 96),
  • w gabinecie własnym lub wynajętym (98, 99).

W zależności od tego, czy lekarz posiada specjalizację (94, 96, 99), czy nie (93, 95, 98), wybiera kod dla indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej lub indywidualnej praktyki lekarskiej. Nie istnieje jeden uniwersalny typ praktyki lekarskiej.

Ważne również, aby wskazać wszystkie miejsca udzielania świadczeń, a także podzielić zakres świadczeń na diagnostyczne i lecznicze. Niezbędne jest wpisanie zakresu wykonywanych czynności zgodnie z posiadanymi umiejętnościami, specjalizacją oraz ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej.

Informacja o błędach lub potwierdzenie wpisu do RPWDL

Wszelka korespondencja dotycząca złożonego wniosku odbywa się przez system Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. To tam otwieramy pisma za pomocą elektronicznego podpisu lub profilu zaufanego.

Zmiana danych oraz zawieszenie/zakończenie praktyki

Każdą zmianę danych objętych rejestrem zgłaszamy w ciągu 14 dni od daty jej powstania. W tym celu składamy wniosek o przydzielenie księgi rejestrowej oraz wniosek o wprowadzenie zmiany/zmian. Najczęściej jest to zmiana nazwiska, adresu do korespondencji, nowe miejsce udzielania świadczeń, dopisanie specjalizacji etc. Składamy też odpowiednie wnioski o zawieszenie lub wykreślenie praktyki z rejestru.

Wykaz dokumentów, które są niezbędne do dołączenia w formie skanów do wniosku, znajduje się pod adresem https://izba-lekarska.pl/praktyki-lekarskie/rejestracja-on-line/.

Koszt rejestracji wynosi 133 zł. Każdy wniosek o zmianę danych również wymaga opłaty w wysokości 66,50 zł (za wniosek, bez względu na liczbę zmian w nim zawartych).

Rachunek bankowy (Bank Pekao) do opłat rejestracyjnych praktyk lekarskich: 17 1240 6247 1111 0000 4979 3765.

Najbliższe terminy

Rozliczenie z Urzędem Skarbowym

30 kwietnia – termin rozliczenia PIT dla pozostałych przedsiębiorców, bez różnicy w formie opodatkowania (w 2023 r. możemy rozliczyć PIT do 2 maja, gdyż 30.04 przypada w dzień wolny od pracy).

Ustawowa sprawozdawczość statystyczna

10 kwietnia – termin złożenia sprawozdania o pracujących w podmiotach wykonujących działalność leczniczą (druk MZ-88)

10 kwietnia – termin złożenia sprawozdania o specjalistach pracujących w podmiotach wykonujących działalność leczniczą (MZ-89)

Wszystkie wymienione sprawozdania dotyczą zarówno podmiotów, jak i indywidualnych czy grupowych praktyk lekarskich. Druki MZ-88 oraz MZ-89 składają także lekarze dentyści świadczący usługi w ramach działalności gospodarczej.

Sprawozdania składamy drogą elektroniczną w Systemie Statystyki w Ochronie Zdrowia (SSOZ).

Forum dyskusyjne - napisz komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Archiwum