27 lutego 2015

Lekarz nie może brać udziału w reklamach

Pragnę przypomnieć Koleżankom i Kolegom Lekarzom i Lekarzom Dentystom, że zgodnie z przepisami Kodeksu Etyki Lekarskiej nie powinni brać udziału w żadnych promocjach i reklamach. Przy czym „nie powinni” oznacza w tym przypadku – nie mogą.
Mówię nie tylko o reklamowaniu leków, ale także np. samochodów, operatorów telefonii cyfrowej, sprzętów, biur podróży itp.
Lekarz może oczywiście informować pacjentów o lekach tańszych i oferowanych w promocji, ale tylko wtedy, gdy informacje takie pozwolą mu osiągnąć cel leczniczy. Zaangażowanie w jakiekolwiek akcje promocyjne leków podważa zaufanie pacjenta do lekarza i narusza godność naszego zawodu.
Zdarza się jednak, że nasi lekarze uczestniczą w reklamach, często dlatego, że nie wiedzą, że tego nie wolno im robić. Niestety, nie są chyba zorientowani, co im wolno. Nie znają też być może Kodeksu Etyki Lekarskiej, który przecież wprost mówi, że lekarz nie może reklamować nie tylko wyników swojej pracy i że nie powinien wyrażać zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.
Lekarz musi dbać o wizerunek. Nie powinien się włączać w żadne akcje, które mogą podważać jego autorytet w środowisku i wśród pacjentów. Wiele pokoleń lekarzy pracowało na dobrą opinię o tym środowisku.
Dlaczego lekarze występują w reklamach? Sądzę, że – po pierwsze – ulegają presji bardzo aktywnych firm farmaceutycznych i przedsiębiorstw produkujących wszelkiego rodzaju parafarmaceutyki lub inne dobra. Po drugie, powodem są po prostu pieniądze, które można otrzymać za udział w reklamie. Takie działania zmuszają niestety Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej do działania, bowiem jest to ewidentnie przewinienie zawodowe. Często jednak wystarcza rozmowa wyjaśniająca, by lekarz zrezygnował z takich działań i nie podejmował ich w przyszłości. Rzadko, ale jednak zdarza się, że Rzecznik musi takie sprawy kierować do Okręgowego Sądu Lekarskiego.
Apeluję do Koleżanek i Kolegów, by pamiętali o przepisach Kodeksu Etyki Lekarskiej, a w razie jakichkolwiek wątpliwości zwracali się do nas, do Okręgowej Izby Lekarskiej, do Okręgowego Rzecznika. Pozwoli to uniknąć nieprzyjemności.

Przypominam przepisy Kodeksu Etyki Lekarskiej mające zastosowanie w tych sprawach:
Art. 1.
3. Naruszeniem godności zawodu jest każde postępowanie lekarza, które podważa zaufanie do zawodu.
Art. 14.
Lekarz nie może wykorzystywać swego wpływu na pacjenta w innym celu niż leczniczy.
Art. 63.
1. Lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione.
2. Lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.

Prof. dr hab. n. med. Zbigniew Czernicki,
Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej

Notowała egw

Archiwum