19 listopada 2013

Nowe przepisy prawne

mec. Beata Kozyra-Łukasiak

2 lipca 2013 r. w Monitorze Polskim z 2013 r., poz. 553, zostało opublikowane obwieszczenie ministra zdrowia z 26 czerwca 2013 r. w sprawie wykazu specjalności lekarskich uzyskiwanych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, oraz Konfederacji Szwajcarskiej, które odpowiadają specjalnościom uzyskiwanym w Rzeczypospolitej Polskiej.

5 lipca 2013 r. w Monitorze Polskim z 2013 r., poz. 567, zostało opublikowane obwieszczenie ministra zdrowia z 26 czerwca 2013 r. w sprawie wykazu dyplomów, świadectw i innych dokumentów poświadczających formalne kwalifikacje do wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty przez obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub Konfederacji Szwajcarskiej.

5 lipca 2013 r. w Monitorze Polskim z 2013 r., poz. 568, zostało opublikowane obwieszczenie ministra zdrowia z 26 czerwca 2013 r. w sprawie wykazu dyplomów, świadectw i innych dokumentów poświadczających formalne kwalifikacje w zakresie specjalizacji medycznych lekarza i lekarza dentysty będącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub Konfederacji Szwajcarskiej.

9 lipca 2013 r. został opublikowany w DzU z 2013 r., poz. 791, wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 13 czerwca 2013 r., sygn. akt K 17/11, w którym trybunał orzekł, że art. 15 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2011 r. nr 127 ze zm.) w zakresie, w jakim uzależnia zastosowanie skróconego czasu pracy do osoby niepełnosprawnej, zaliczonej do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, od uzyskania zaświadczenia lekarskiego o celowości stosowania skróconej normy czasu pracy, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Powołany przepis traci moc obowiązującą z upływem 12 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw.

1 sierpnia 2013 r. zostało opublikowane w DzU z 2013 r., poz. 874, obwieszczenie ministra zdrowia z 26 kwietnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie minimalnych wymagań dla zakładów opieki zdrowotnej ubiegających się o wydanie zgody na prowadzenie działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące w celach medycznych, polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu radioterapii onkologicznej.

2 sierpnia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 15 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu wydawania pozwoleń oraz dokumentów niezbędnych do przywozu, wywozu, wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy środków odurzających, substancji psychotropowych lub prekursorów kategorii 1, opublikowane w DzU z 2013 r., poz. 873.

8 sierpnia 2013 r. został opublikowany w DzU z 2013 r., poz. 904, wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 16 lipca 2013 r., sygn. akt P 53/11, w którym trybunał orzekł, że §7 ust. 1 rozporządzenia ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 2 listopada 2006 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy oraz ekwiwalentu pieniężnego za okres niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego nauczycieli akademickich (DzU nr 203, poz. 1499 ze zm.) w zakresie, w jakim – przy ustalaniu ekwiwalentu za okres niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego obliczonego w stosunku do składników wynagrodzenia określonych w stawkach miesięcznych w stałej wysokości – nakazuje obliczanie tego ekwiwalentu z przyjęciem za podstawę dni kalendarzowych, jest niezgodny z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.
Wymieniony przepis traci moc obowiązującą z upływem 12 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw.

21 sierpnia 2013 r. zostało opublikowane w DzU z 2013 r., poz. 947, obwieszczenie marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 19 kwietnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

28 sierpnia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 20 sierpnia 2013 r. w sprawie limitu przyjęć na kierunki lekarski i lekarsko-dentystyczny, opublikowane w DzU z 2013 r., poz. 986.

1 września 2013 r. weszła w życie ustawa z 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w DzU z 2013 r., poz. 983.

4 września 2013 r. zostało opublikowane w DzU z 2013 r., poz. 1015, obwieszczenie ministra zdrowia z 26 kwietnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie warunków bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego dla wszystkich rodzajów ekspozycji medycznej.

5 września 2013 r. został opublikowany w DzU z 2013 r., poz. 1023, wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 30 lipca 2013 r., sygn. akt U 5/12, w którym trybunał orzekł, że §9 ust. 12 pkt 2, ust. 16 pkt 2, ust. 18 i 20 rozporządzenia ministra zdrowia z 18 lutego 2011 r. w sprawie warunków bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego dla wszystkich rodzajów ekspozycji medycznej (DzU nr 51, poz. 265 ze zm.), dotyczącego fizyków medycznych posiadających certyfikat Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, są niezgodne z art. 92 ust. 1 zdanie pierwsze Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
§9 ust. 12 pkt 2 i ust. 16 pkt 2 powołanego rozporządzenia tracą moc obowiązującą z upływem 12 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw.

14 września 2013 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 14 sierpnia 2013 r. w sprawie opisu, minimalnej funkcjonalności oraz warunków organizacyjno-technicznych funkcjonowania Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych oraz Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych, opublikowane w DzU z 2013 r., poz. 1001.

14 września 2013 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 14 sierpnia 2013 r. w sprawie minimalnych wymagań dla niektórych systemów teleinformatycznych funkcjonujących w ramach systemu informacji w ochronie zdrowia, opublikowane w DzU z 2013 r., poz. 999.
Rozporządzenie określa:

  • opis:
    1. Systemu Monitorowania Dostępności do Świadczeń Opieki Zdrowotnej,
    2. Zintegrowanego Systemu Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi,
    3. Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych,
  • minimalną funkcjonalność systemów monitorowania,
  • zakres komunikacji między elementami struktury poszczególnych systemów monitorowania, w tym zestawienie struktur dokumentów elektronicznych, formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących,
  • wymagania standaryzujące w zakresie bezpieczeństwa, wydajności i rozwoju systemów monitorowania.

System Monitorowania Dostępności do Świadczeń Opieki Zdrowotnej jest systemem teleinformatycznym wspomagającym organy administracji publicznej, w tym Ministra Zdrowia, w szczególności w realizacji następujących zadań:

  • gromadzenia danych o czasie oczekiwania na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej,
  • analizy danych i udostępniania uprawnionym podmiotom informacji o średnim czasie oczekiwania na udzielenie świadczenia,
  • poprawy dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej,
  • zapewnienia równej dostępności do świadczeń,
  • udostępniania usługobiorcom informacji o średnim czasie oczekiwania na udzielenie świadczenia,
  • analizy danych w celu określania zapotrzebowania na świadczenia opieki zdrowotnej.

Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi jest systemem teleinformatycznym wspomagającym organy administracji publicznej, w tym Ministra Zdrowia oraz Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, w szczególności w realizacji następujących zadań:

  • analizy wielkości obrotu produktami leczniczymi wraz ze strukturą tego obrotu na podstawie danych otrzymanych z hurtowni farmaceutycznych,
  • analizy danych o wielkości obrotu i stanie posiadania poszczególnych produktów leczniczych przez apteki,
  • analizy wielkości obrotu produktami leczniczymi na podstawie danych o wystawionych i zrealizowanych receptach przetwarzanych w Systemie Informacji Medycznej,
  • generowania i udostępniania uprawnionym podmiotom raportów i statystyk tworzonych na podstawie powyższych danych.

System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych jest systemem teleinformatycznym wspomagającym organy administracji publicznej, w tym Ministra Zdrowia oraz Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, w realizacji następujących zadań:

  • kształcenia podyplomowego pracowników medycznych, w szczególności kształcenia specjalizacyjnego i ustawicznego doskonalenia zawodowego,
  • analizy potrzeb w zakresie kształcenia medycznego, oceny skuteczności tego kształcenia oraz doskonalenia form i metod kształcenia podyplomowego,
  • gromadzenia i opracowywania informacji dotyczących organizacji, przebiegu i jakości studiów podyplomowych w kraju.

System Monitorowania Dostępności do Świadczeń Opieki Zdrowotnej w zakresie minimalnej funkcjonalności zapewnia następujące usługi:

  • wyszukiwania usługodawcy udzielającego określonych świadczeń opieki zdrowotnej według kryteriów: miejsca i zakresu udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej, nazwy świadczenia oraz średniego czasu oczekiwania na udzielenie określonego świadczenia opieki zdrowotnej,
  • porównywania średniego czasu oczekiwania na udzielenie określonego świadczenia między usługodawcami,
  • automatycznego przeniesienia użytkownika do systemu teleinformatycznego wybranego usługodawcy prowadzącego listę oczekujących na udzielenie określonego świadczenia,
  • generowania i udostępniania usługobiorcom analiz i raportów dotyczących zawartych w nim danych.

W systemach monitorowania umieszcza się dokumenty elektroniczne w formacie XML przekazywane z wykorzystaniem protokołów komunikacyjnych i szyfrujących.
Dokumenty elektroniczne opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Wzory dokumentów elektronicznych są udostępniane w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, w portalu edukacyjno-informacyjnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Zdrowia.

16 września 2013 r. zostało opublikowane w DzU z 2013 r., poz. 1082, obwieszczenie ministra zdrowia z 12 kwietnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego.

25 września 2013 r. weszło w życie rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 30 lipca 2013 r. w sprawie określenia zawodów regulowanych, w przypadku których można wszcząć postępowanie w sprawie uznania kwalifikacji, opublikowane w DzU z 2013 r., poz. 1049.
Zgodnie z przepisem art. 31 ustawy z 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (DzU nr 63, poz. 394) w przypadku zawodów regulowanych i działalności związanych ze zdrowiem lub bezpieczeństwem publicznym, których niewłaściwe wykonywanie mogłoby narazić osoby, wobec których usługa jest świadczona, na poważne niebezpieczeństwo lub powstanie poważnej szkody dla zdrowia, właściwy organ, gdy jest to niezbędne, może wszcząć postępowanie w sprawie uznania kwalifikacji, jeżeli usługodawca zamierza świadczyć na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej daną usługę po raz pierwszy.
Wykaz zamieszczony w załączniku do rozporządzenia zawiera m.in. następujące zawody regulowane: asystentka dentystyczna, diagnosta laboratoryjny, dietetyk, fizjoterapeuta, higienistka dentystyczna, inspektor ochrony radiologicznej, instruktor terapii uzależnień, koordynator pobierania lub przeszczepiania komórek, tkanek i narządów, logopeda, masażysta, opiekunka dziecięca, ortoptystka, protetyk słuchu, ratownik medyczny, specjalista psychoterapii uzależnień, specjalista terapii uzależnień, technik analityki medycznej, technik dentystyczny, technik elektroradiolog, technik farmaceutyczny, technik ortopeda, terapeuta.

1 października 2013 r. weszła w życie ustawa z 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, opublikowana w DzU z 2013 r., poz. 879.
Składki na ubezpieczenie zdrowotne za studentów i uczestników studiów doktoranckich, którzy studiują w RP oraz absolwentów, którzy odbywają w RP obowiązkowy staż, nieposiadających obywatelstwa państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), jeżeli zostali uznani za osoby pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji lub posiadają ważną Kartę Polaka, opłaca szkoła wyższa lub jednostka organizacyjna prowadząca studia doktoranckie, w której osoby te odbywają lub będą odbywać studia.

1 października 2013 r. weszła w życie ustawa z 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy, opublikowana w DzU z 2013 r., poz. 1028.
Pracownik zatrudniony co najmniej 6 miesięcy ma prawo do urlopu wychowawczego w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Do sześciomiesięcznego okresu zatrudnienia wlicza się poprzednie okresy zatrudnienia.
Wymiar urlopu wychowawczego wynosi do 36 miesięcy. Urlop jest udzielany na okres nie dłuższy niż do ukończenia przez dziecko 5. roku życia.
Jeżeli z powodu stanu zdrowia potwierdzonego orzeczeniem o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności dziecko wymaga osobistej opieki pracownika, niezależnie od urlopu, o którym mowa wyżej, może być udzielony urlop wychowawczy w wymiarze do 36 miesięcy, jednak na okres nie dłuższy niż do ukończenia przez dziecko 18. roku życia.

1 października 2013 r. weszło w życie rozporządzenie ministra nauki I szkolnictwa wyższego z 1 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia na studiach doktoranckich na uczelniach i w jednostkach naukowych, opublikowane w DzU z 2013 r., poz. 841.
Łączny wymiar zajęć obowiązkowych, fakultatywnych i praktyk zawodowych objętych programem studiów doktoranckich odpowiada od 30 do 45 punktom ECTS.
Wymiar zajęć fakultatywnych wynosi co najmniej 15 godzin.
Zajęcia fakultatywne rozwijające umiejętności zawodowe, których wymiar odpowiada co najmniej 5 punktom ECTS, przygotowują doktoranta do pracy o charakterze badawczym lub badawczo-rozwojowym.
Zajęcia fakultatywne rozwijające umiejętności dydaktyczne, których wymiar odpowiada co najmniej 5 punktom ECTS, przygotowują doktoranta kształcącego się na studiach doktoranckich na uczelni do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego.
Realizacja programu studiów doktoranckich na uczelni przygotowuje do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego i prowadzi do osiągnięcia efektów kształcenia w zakresie umiejętności związanych z metodyką i techniką prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem nowych technologii w kształceniu studentów.
Wymiar praktyk, w formie prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni lub uczestniczenia w ich prowadzeniu dla doktorantów kształcących się na studiach doktoranckich na uczelni, nie może być mniejszy niż 10 oraz większy niż 90 godzin rocznie.
Doktorant zatrudniony w charakterze nauczyciela akademickiego, prowadzący zajęcia dydaktyczne na uczelni lub uczestniczący w ich prowadzeniu, jest zwolniony z odbywania praktyk w formie prowadzenia zajęć dydaktycznych.

1 października 2013 r. weszło w życie rozporządzenie ministra gospodarki z 27 sierpnia 2013 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, opublikowane w DzU z 2013 r., poz. 1076.
Kasa jest urządzeniem samodzielnym lub może stanowić część składową systemu kasowego.
Kasa musi odpowiadać następującym kryteriom:

  • zbudowana jest co najmniej z następujących elementów:
    1. modułu fiskalnego kasy i pamięci fiskalnej,
    2. drukarki kasy,
    3. dwóch wyświetlaczy przeznaczonych do odczytu danych o wartości sprzedaży brutto, z których jeden musi zapewniać kupującemu łatwy odczyt wyświetlanej wartości sprzedaży,
    4. zegara wskazującego datę i czas,
  • posiada pamięć fiskalną wbudowaną w miejscu niedostępnym dla użytkownika kasy,
  • posiada oprogramowanie identyfikowalne przez wersję programu i sumę kontrolną, które są wyznaczane, weryfikowane, drukowane oraz wyświetlane na wyświetlaczu kasy na żądanie operatora; wyznaczona suma kontrolna musi być porównywana z sumą kontrolną zapisaną w pamięci fiskalnej,
  • zawiera zabezpieczenia uniemożliwiające likwidację zapisów zawartych w ewidencjach i pamięci fiskalnej kasy, w szczególności z powodu braku zasilania,
  • zapewnia rejestrację w pamięci fiskalnej co najmniej 1830 raportów fiskalnych dobowych, 200 awaryjnych zerowań pamięci operacyjnej kasy, 30 zmian stawek podatku,
  • zapewnia sterowanie lokalne zintegrowane z kasą, umożliwiające co najmniej wydruk raportów fiskalnych dobowych i okresowych bez konieczności korzystania z dodatkowych urządzeń,
  • posiada sygnalizację zapisu każdego z 30 ostatnich, możliwych do wykonania, raportów fiskalnych dobowych,
  • posiada zasilanie sieciowo-bateryjne, sieciowo-akumulatorowe, bateryjne lub akumulatorowe, które musi zapewnić wydruk minimum 200 paragonów fiskalnych, każdy o zawartości co najmniej 30 wierszy druku, i raportu fiskalnego dobowego, w czasie 48 godzin od momentu zaniku zasilania sieciowego,
  • zawiera rozwiązania konstrukcyjne i w zakresie oprogramowania uniemożliwiające nieuprawnioną ingerencję w dane przetwarzane i rejestrowane przez kasę, a także zabezpieczające przed utratą lub zmianą tych danych w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych,
  • nie może zawierać rozwiązań konstrukcyjnych, technicznych i wykonywać funkcji, które mogą prowadzić do nieprawidłowego wyliczania obrotu i kwot podatku,
  • obudowa modułu fiskalnego kasy bez programu aplikacyjnego (drukarki fiskalnej) musi być zabezpieczona osobną plombą, zakładaną przez producenta krajowego albo podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas.

Kasa musi odpowiadać następującym warunkom technicznym:

  • zawiera w pamięci fiskalnej niezmienialny numer unikatowy kasy,
  • zapisuje w pamięci fiskalnej co najmniej następujące dane:
    1. informację o dacie i czasie rozpoczęcia oraz zakończenia pracy w trybie fiskalnym,
    2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),
    3. oznaczenia literowe od „A” do „G” służące użytkownikowi kasy do przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług, przy czym:
      • literze „A” jest przyporządkowana stawka podstawowa podatku,
      • literom od „B” do „G” odpowiadają pozostałe stawki podatku wprowadzane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku,
    4. wartość sprzedaży bez podatku (netto) według poszczególnych stawek podatku, wartość sprzedaży zwolnionej od podatku, kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku, łączną kwotę podatku i łączną wartość sprzedaży brutto,
    5. numery, daty oraz godziny i minuty każdego z wykonanych raportów fiskalnych dobowych, a także liczbę paragonów fiskalnych objętych raportem oraz liczbę pozycji w raporcie,
    6. numer, datę oraz godzinę i minutę awaryjnych zerowań pamięci operacyjnej oraz informację o rozpoczęciu ewidencji sprzedaży przed zerowaniem i sposobie jego wykonywania,
    7. sumę kontrolną programu pracy kasy wraz z oznaczeniem jego wersji,
    8. liczbę i łączną wartość paragonów anulowanych,
      • zapewnia wyświetlenie wartości sprzedaży brutto na wyświetlaczu przeznaczonym do odczytu przez klienta,
      • sporządza równocześnie wydruki oryginałów i kopii paragonów fiskalnych dla każdej sprzedaży,
      • zapisuje w pamięci fiskalnej kasy dane, które muszą być zgodne z danymi zapisanymi na wydrukach raportów fiskalnych dobowych.

Wszystkie dokumenty drukowane przez kasę i napisy wyświetlane na wyświetlaczach kasy muszą być w języku polskim.
Kasa musi umożliwiać wydruk paragonu fiskalnego zawierającego:

  • imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,
  • numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),
  • numer kolejny wydruku,
  • datę oraz godzinę i minutę sprzedaży,
  • oznaczenie „PARAGON FISKALNY”,
  • nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,
  • cenę jednostkową towaru lub usługi,
  • ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku,
  • wartość rabatów lub narzutów, o ile występują,
  • wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku po uwzględnieniu rabatów lub narzutów,
  • wartość sprzedaży zwolnionej od podatku,
  • łączną kwotę podatku,
  • łączną kwotę sprzedaży brutto,
  • oznaczenie waluty, w której rejestrowana jest sprzedaż, przynajmniej przy łącznej kwocie sprzedaży brutto,
  • kolejny numer paragonu fiskalnego,
  • numer kasy i oznaczenie kasjera – przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
  • numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy) – na żądanie nabywcy,
  • logo fiskalne i numer unikatowy kasy.

Kasa musi umożliwiać wydruk informacji zawartych na paragonie fiskalnym w kolejności określonej powyżej, z wyjątkiem informacji o dacie oraz godzinie i minucie sprzedaży, a logo fiskalne i numer unikatowy kasy muszą być umieszczone centralnie w ostatniej linii paragonu fiskalnego.
Wysokość znaków na paragonie fiskalnym nie może być mniejsza niż 2,50 mm, liczba znaków w linii nie może być mniejsza niż 17, a liczba znaków przeznaczonych na nazwę towaru lub usługi nie może być mniejsza niż 12.
Łączna kwota sprzedaży brutto na paragonach fiskalnych powinna być wyróżniona czcionką wytłuszczoną o wysokości stanowiącej co najmniej 150% wysokości innych znaków, z tym że dla kas z drukarkami igłowymi dopuszczalne jest również zastosowanie czcionki wytłuszczonej o szerokości wynoszącej co najmniej 150% szerokości innych znaków.
Szerokość taśmy paragonowej nie może być mniejsza niż 28 mm.
Paragon fiskalny musi być czytelny i zawierać wszystkie dane, o których mowa wyżej, pozwalające nabywcy na sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji.
Do każdej kasy wprowadzanej do obrotu producent krajowy albo podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas dołącza:

  • instrukcję obsługi oraz książkę i kartę kasy,
  • deklarację o spełnieniu przez dostarczaną kasę wymaganych funkcji, kryteriów i warunków technicznych oraz zgodności z egzemplarzem wzorcowym kasy, która była podstawą do wydania potwierdzenia prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasa spełnia te wymagania,
  • program do odczytu pamięci fiskalnej,
  • program archiwizujący – w przypadku kasy z elektronicznym zapisem kopii.

Instrukcja obsługi kasy zawiera co najmniej informacje dotyczące obsługi kasy, procedur jej programowania, opis kodów błędów obsługiwanych przez kasę, w szczególności opis kodów błędów oznaczających niemożność odczytu pamięci fiskalnej, warunków znamionowych użytkowania, warunków przechowywania oraz określenia typu materiałów używanych do sporządzania wydruków i sposobu przechowywania wydruków dla zapewnienia ich czytelności.
W przypadku gdy kasa spełniająca wymagania w zakresie warunków i kryteriów technicznych, zawarte w:

  1. decyzji ministra finansów wydanej na podstawie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (DzU nr 212, poz. 1338, ze zm.),
  2. potwierdzeniu prezesa Głównego Urzędu Miar wydanym na podstawie przepisów rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1- została nabyta przez użytkownika w okresie obowiązywania tej decyzji lub potwierdzenia, może być nadal stosowana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, pod warunkiem że zapewnia prawidłowość rozliczeń podatku.

2 października 2013 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 7 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego, opublikowane w DzU z 2013 r., poz. 1096.
Świadczeniodawca udzielający świadczeń gwarantowanych w trybie hospitalizacji i hospitalizacji planowej, z wyłączeniem świadczeń realizowanych w szpitalnym oddziale ratunkowym, izbie przyjęć oraz wyjazdowym zespole sanitarnym typu „N”, powinien w przypadku braku w strukturze organizacyjnej szpitala oddziału anestezjologii i intensywnej terapii posiadać co najmniej jedno stanowisko intensywnej terapii oraz zapewniać prawidłowość leczenia pacjentów i ciągłość postępowania w zakresie anestezjologii i intensywnej terapii u innego świadczeniodawcy, zlokalizowanego nie dalej niż w sąsiednim powiecie, który udziela świadczeń w tym zakresie, pod warunkiem zapewnienia przez świadczeniodawcę transportu sanitarnego, z uwzględnieniem wskazań medycznych i ciągłości postępowania, w składzie odpowiadającym specjalistycznemu zespołowi ratownictwa medycznego. Ponadto świadczeniodawca powinien zapewniać co najmniej dostęp do środka transportu sanitarnego, z uwzględnieniem wskazań medycznych i ciągłości postępowania oraz w przypadkach uzasadnionych medycznie dostęp do opieki lekarskiej porównywalnej z udzielaną przez specjalistyczny zespół ratownictwa medycznego.
Warunki szczegółowe, jakie powinni spełnić świadczeniodawcy przy udzielaniu świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego w trybie hospitalizacji i hospitalizacji planowej w lp. 35 Pediatria, w części Organizacja udzielania świadczeń, zostały określone w następujący sposób: zapewnienie całodobowej opieki lekarskiej we wszystkie dni tygodnia (może być łączona z innymi oddziałami dziecięcymi o profilu zachowawczym lub konsultacją realizowaną w ramach świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, o ile świadczenia te realizowane są w miejscu udzielania świadczeń przez ten sam podmiot leczniczy).

Archiwum