10 października 2009

Gorący temat – Dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

Żółty, czerwony, grafitowy – to kolory nowego śmigłowca EC 135 dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Pierwszy został uroczyście zaprezentowany we wrześniu br. na lotnisku w warszawskiej siedzibie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Zakup 23 śmigłowców oraz symulatora lotów został zrealizowany na mocy ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Wymiana śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005-2010”, uchwalonej w 2005 roku. Rozpisany przez Ministerstwo Zdrowia przetarg w trybie dialogu konkurencyjnego wygrał niemiecko-francuski koncern Eurocopter, a umowę na kwotę około 495 mln zł podpisała minister zdrowia Ewa Kopacz.
Po podpisaniu umowy w czerwcu 2008 roku przez pierwsze pół roku trwały intensywne prace dotyczące kabiny medycznej. Analizie poddano ponad 40 tys. wykonanych misji i wyodrębniono momenty krytyczne. Okazało się, że czynnościami krytycznymi mogą być resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO) oraz zabieg intubacji dotchawiczej. Opracowane koncepcje kabiny zostały zweryfikowane w programach komputerowych CAD oraz w pełnowymiarowej makiecie śmigłowca EC 135. W efekcie współpracy polsko-szwajcarskiego zespołu powstał całkowicie nowy standard kabiny medycznej EMS dla śmigłowców ratunkowych. Zadbano o kluczowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego warunki do natychmiastowego podjęcia resuscytacji na pokładzie, bez konieczności lądowania do przeprowadzenia intubacji. Kabina została wyposażona w nowoczesny defibrylator LifePack 15, respirator Weinmann Medumat Transport, zestaw pomp infuzyjnych Brown, ssak Weinmann. Oświetlenie kabiny ma odpowiednią temperaturę barwową i intensywność, aby lekarz i ratownik mógł poprawnie ocenić stan pacjenta, m.in. na podstawie wyglądu skóry.
Z czasem kolejne śmigłowce zaczną pełnić dyżury całodobowe. Ten projekt to nie tylko 23 nowe śmigłowce, ale i szkolenie pilotów oraz personelu medycznego, szkolenia mechaników, to inwestycje w modernizację jednych i budowę innych baz, to inwestycje w Ośrodek Szkolenia Lotniczego, który już wkrótce otrzyma symulator lotów – mówi Robert Gałązkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

eg

Archiwum