Sejmowa komisja zdrowia poparła propozycję, by pytania i odpowiedzi z egzaminów lekarskich były publicznie udostępniane po upływie pięciu lat od ich przeprowadzenia.
Rozwiązanie takie przewidziano w ramach prac nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, którego głównym celem jest przywrócenie stażu podyplomowego jako niezbędnego etapu rozwoju zawodowego lekarzy.
Wiceminister zdrowia Piotr Warczyński przypomniał, że pytania z Lekarskiego Egzaminu Końcowego (LEK), Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego (LDEK) oraz Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego (PES) nie są ujawniane od 2011 r. Podkreślił, że „jest 86 specjalizacji i niemożliwym jest wyprodukowanie co roku takiej ilości nowych pytań”. Przekonywał też, że nie jest prawdą jakoby pytania w innych krajach były powszechnie udostępniane.
„Proponujemy dostęp do wszystkich pytań po pięciu latach dla wszystkich; natomiast każdy ze zdających może po egzaminie zobaczyć pytania które rozwiązywał i do nich ma bezpośredni dostęp” – powiedział. Wiceminister mówił, że w ciągu pięciu lat dokonuje się postęp w wiedzy medycznej i okres ten jest odpowiedni, by zmienić zestaw pytań egzaminacyjnych.
Dyrektor Centrum Egzaminów Medycznych Mariusz Klencki wyjaśniał, że nikt nie jest w stanie przygotowywać egzaminów specjalizacyjnych wykorzystując za każdym razem nowe pytania.
„W praktyce wykorzystujemy powtórnie na egzaminach co najmniej 30 proc. pytań, które już były. (…) Gdybyśmy publikowali pytania zaraz po egzaminie to mielibyśmy sytuację, w której zdanie egzaminu wymagałoby tylko zapoznania się z pytaniami, które już były i ewentualnie troszkę wiedzy dodatkowej, ale niewiele. Egzaminy straciłyby sens jako narzędzia sprawdzającego wiedzę lekarzy” – ocenił dyrektor CEM.
Jego zdaniem pięcioletni okres na udostępnienie pytań z egzaminów jest dobry, bo pytania stają się mało wartościowe. „Wiedza medyczna rozwija się na tyle, że pytania w części są nieaktualne a ich upublicznienie pozwoli zapoznać się z tym, jakie były wymagania” – dodał. Dzięki temu możliwe byłoby pokazanie, że zarzuty dotyczące zawartości pytań są bezpodstawne. „Upublicznienie pytań pozwoli czarno na białym przekonać się, że pytania nie są z kosmosu, nie dotyczą rzeczy zupełnie nieistotnych w praktyce lekarza, szczególnie lekarza specjalisty” – dodał.
O natychmiastowe udostępnianie pytań apelował na posiedzeniu komisji wiceprzewodniczący Porozumienia Rezydentów OZZL Michał Bulsa. „Z naszej perspektywy nie jest zrozumiałe opóźnianie tego o pięć lat” – stwierdził.
Posłanka Józefa Hrynkiewicz (PiS) oceniła, że forma egzaminu wymaga zmiany, tak by sprawdzał on wiedzę i umiejętności lekarzy.
Władysław Kosiniak-Kamysz (PSL) mówił z kolei, że trudno znaleźć inną niż test formę egzaminu, by w dość krótkim czasie sprawdzić wiedzę z wielu działów, których student medycyny uczył się sześć lat. „Nie widzę powodu by pytania były w jakiś sposób utajnione przez pięć lat” – powiedział.
W podobnym tonie wypowiedział się także Radosław Lubczyk(N), który stwierdził, że nie widzi podstaw dla których pytania nie mają być ujawniane.
Tomasz Latos (PiS) komentował, że ze zdziwieniem patrzy na „krokodyle łzy” niektórych posłów, którzy jeszcze niedawno byli u władzy, a nie zrobili nic by wprowadzić wtedy odpowiednie rozwiązania. Jego zdaniem proponowane rozwiązania to postęp w stosunku do stanu obecnego.
Zgodnie z projektem nad którym pracowała komisja młodzi lekarze będą odbywać staż podyplomowy pod kierunkiem opiekuna (lekarza specjalisty albo lekarza dentysty wykonującego zawód co najmniej przez 5 lat). Stażyści będą mieli pełne prawo wykonywania zawodu, czyli będą mogli m.in. wystawiać recepty, wydawać opinie i orzeczenia lekarskie. (PAP)
To nie pierwsza zmiana dotycząca egzaminów lekarskich. Od 01.10.2016 r. obowiązuje rozp. MZ z dn. 30.07.2012 r. w sprawie Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego (Dz.U. poz. 903). Nowela wprowadza zmianę liczby pytań z tematów:
stomatologia dziecięca – 29 pytań (dotychczas 35 pytań),
periodontologia – 20 pytań (dotychczas 14 pytań).
Tagi: Lekarski Egzamin Końcowy, Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy, lekarze, lekarze dentyści, Państwowy Egzamin Specjalizacyjny, pytania egzaminacyjne, Sejmowa Komisja Zdrowia