20 lutego 2019
-->
Wzory procedur
Prezentowany zestaw procedur medycznych jest ogólnym wzorem do wykorzystania. Wymaga indywidualnego dopasowania do własnych potrzeb np. ktoś kto ma lodówkę nieszroniącą lub tylko chłodziarkę musi np. zmienić w procedurze jej mycia akapit o rozmrażaniu. Wiadomym jest również że różne Wojewódzkie i Powiatowe stacje Sanepid na swoim terenie mają różne, często zaskakujące lub nawet pozbawione podstaw prawnych, „wymagania”. Niestety ze względu na strukturę tej organizacji to co zaakceptują jedni nie musi być akceptowane przez innych. W tym zakresie te procedury również wymagają dostosowania „terytorialnego”.
Jest kilka uproszczeń wprowadzonych w ten pakiet by było łatwiej nim się posługiwać.
- Zastosowana jest „Strona tytułowa”, która zawiera spis aktów prawnych, spis procedur w pakiecie, osobę która procedury opracowała, osobę która dokonuje aktualizacji i datę tej aktualizacji. Ponieważ każda procedura musi mieć podane źródło na podstawie którego została opracowana, osobę która to zrobiła, datę aktualizacji i osobę za to odpowiedzialną , żeby nie pisać tego na każdej procedurze i musieć zmieniać gdy np. zmienia się numer ustawy ( co zdarza się często bez zmiany treści w danym zakresie), itp. zmieniamy tylko stronę tytułową i cały pakiet procedur jest nadal aktualny.
- W procedurach w których są używane jakieś środki chemiczne został zawarty odnośnik do załączonej do nich informacji. Specjalnie nie jest to nazwane załącznikiem, który musiałby mieć jakiś konkretny wzór, bo zamysłem było by do niej dołączyć np. ulotkę producenta preparatu w której są przecież zawarte wszystkie o nim informacje, może to być KSERO lub np. nawet ksero z opakowania, w najgorszym wypadku trzeba to opisać samemu. Wygoda polega na tym że przy zmianie preparatu wyrzucamy starą ulotkę, dołączmy nową i bez przepisywania całej procedury mamy ją nadal aktualną.
- W „Protokole kontroli wewnętrznej” wymienione są wszystkie posiadane procedury i wspólnie jest potwierdzana ich aktualność i prawidłowość stosowania. Ewentualne zastrzeżenia co do nieprawidłowości można zawrzeć w ostatnim punkcie „Uwagi”.
źródło: NIL
Dokumenty do pobrania
- Strona tytułowa
- Protokół kontroli wewnętrznej
- Plan higieny
- Procedura dezynfekcji i mycia narzędzi oraz sprzętu medycznego wielokrotnego użytku
- Procedura dezynfekcji i mycia obrotowych narzędzi stomatologicznych
- Procedura dezynfekcji i sterylizacji końcówek stomatologicznych
- Procedura dezynfekcji małych i trudno dostępnych powierzchni
- Procedura dezynfekcji powierzchni skażonych materiałem organicznym
- Procedura dotycząca podstawowych zasad sterylizacji
- Procedura higienicznego mycia i pielęgnacji rąk
- Procedura higienicznej dezynfekcji rąk
- Procedura mycia i dezynfekcji lodówek
- Procedura mycia i dezynfekcji systemów ssących i ślinociągowych
- Procedura mycia i dezynfekcji twardych, zmywalnych powierzchni
- Procedura otwierania opakowań sterylnych
- Procedura pakowania materiałów w opakowania papierowo-foliowe
- Procedura postępowania po zranieniu lub kontakcie z materiałem zakaźnym
- Procedura postępowania z brudną bielizną
- Procedura postępowania z odpadami medycznymi
- Procedura przechowywania materiału po sterylizacji
- Technika mycia rąk