Podstawowym celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie do polskiego systemu prawnego możliwości współfinansowania przez świadczeniobiorców świadczeń zdrowotnych rzeczowych.
Pierwotna wersja projektu ustawy zawierała propozycję wprowadzenia do ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych pojęcia ponadstandardowego świadczenia zdrowotnego rzeczowego oraz delegacji dla Ministra Zdrowia do określenia w drodze rozporządzenia zasad i poziomu współfinansowania przez świadczeniobiorcę ponadstandardowego świadczenia zdrowotnego rzeczowego oraz określenia wykazu świadczeń zdrowotnych rzeczowych objętych współfinansowaniem. Projekt zakładał, że ustawa wejdzie w życie z upływem miesiąca od dnia ogłoszenia.
W przedłożonej autopoprawce do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych proponuje się:
- dodanie do słowniczka zawartego w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nowej definicji ponadstandardowego świadczenia zdrowotnego rzeczowego oraz definicji grupy ponadstandardowych świadczeń zdrowotnych rzeczowych;
- dodanie przepisów wskazujących na prawo świadczeniobiorców do ponadstandardowych świadczeń zdrowotnych rzeczowych oraz opisujących system udzielania tych świadczeń;
- ustanowienie delegacji dla Ministra Zdrowia do wydania szczegółowego rozporządzenia, które określi:
- zasady wydawania decyzji administracyjnej o ustaleniu urzędowej ceny zbytu,
- wykaz grup ponadstandardowych świadczeń zdrowotnych rzeczowych,
- wykaz wybranych świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego wraz z wyodrębnieniem z taryfy świadczenia kosztu ponadstandardowego świadczenia zdrowotnego rzeczowego, w ramach których udzielane będą ponadstandardowe świadczenia zdrowotne,
- minimalne standardy jakości ponadstandardowych świadczeń zdrowotnych rzeczowych oraz
- limity finansowania poszczególnych grup ponadstandardowych świadczeń zdrowotnych rzeczowych.
Planuje się, że ustawa wchodzi w życie z upływem 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. Projekt dotyczy wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty.
Wioletta Witkowska (Naczelna Izba Lekarska)
Ewentualne uwagi na temat projektu proszę kierować do kol. Aleksandra Kotlickiego – przewodniczącego Komisji Legislacyjnej (na adres r.kalinowska@oilwaw.org.pl).