27 października 2023

Nie odwołujesz? Blokujesz!

konferencja inaugurująca kampanii #ODWOlUJE #NIEBLOKUJE

Przypominamy, że szacunki Ministerstwa Zdrowia z 2019 r. mówią o 17 mln nieodwołanych wizyt u lekarzy rocznie. 28 września 2023 odbyła się konferencja inaugurująca drugą część kampanii #ODWOŁUJĘ #NIEBLOKUJE, podczas której środowisko medyczne podjęło próbę wypracowania najbardziej skutecznych rozwiązań problemu i oszacowania jego skali. Punkt widzenia lekarzy przedstawili Piotr Pawliszak, prezes ORL w Warszawie, oraz dr Michał Florczak, który w debacie dotyczącej technologii informatycznych podał wnioski z raportu „Cyfryzacja zdrowia w interesie społecznym”.

autor: OLGA RASIŃSKA

Dlaczego Polacy nie odwołują wizyt u lekarza?

Wcześniejsze anulowanie konsultacji lub planowego zabiegu umożliwia wykorzystanie terminu przez innych chorych. Z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii przez Fundację „My, pacjenci” wynika, że wiedza o skali problemu nieodwołanych wizyt jest wciąż zbyt mała. 53 proc. respondentów szacuje ją na maksymalnie 100 tys. wizyt rocznie, tylko nieco ponad 4 proc. sądzi, że było ich powyżej 10 mln. Aż 78 proc. badanych uważa jednak, że nieodwoływanie wizyt u lekarza przez pacjentów ma duży wpływ na funkcjonowanie ochrony zdrowia.

 

Chociaż konferencja wydaje się poświęcona tylko jednemu problemowi, w tym zagadnieniu jak w soczewce ogniskuje się wiele innych wyzwań systemowych, organizacyjnych, społecznych, ekonomicznych, bezpośrednio oddziałujących na bezpieczeństwo pacjentów i jakość ochrony zdrowia. Z perspektywy lekarza wizyta w gabinecie jest formą umowy między nim i pacjentem. Lekarz zobowiązuje się do diagnostyki, leczenia, dochowania należytej staranności. Pacjent natomiast na taką wizytę musi zgłosić się i przestrzegać zaleceń. Niedotrzymanie umowy przez którąś ze stron powoduje zaburzenie równowagi między tym, co w rozumieniu rynkowym nazwalibyśmy „popytem” i „podażą” – tłumaczy Piotr Pawliszak. Druga, zapoczątkowana właśnie część kampanii #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE w większym stopniu skupia się na pacjentach – edukowaniu ich zarówno pod kątem samego zjawiska, jak i narzędzi ułatwiających odwoływanie wizyt.

 

Prawie pół miliona nieodwołanych wizyt w pierwszym półroczu tego roku, m.in. w onkologii i kardiologii, to spora liczba, szczególnie że mówimy o publicznej ochronie zdrowia. Ponownie włączyliśmy się w działania kampanii społecznej #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE, ponieważ zależy nam na zatrzymaniu licznika nieodwołanych wizyt. Wierzę, że m.in. dzięki konsekwentnej edukacji i stałemu wzrostowi świadomości pacjentów, iż z terminu wizyty, który przepadł, mogła skorzystać inna osoba, uda się skutecznie zredukować liczbę nieodwołanych wizyt – mówi Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

 

Czy kampania odnosi skutek?

– Widzimy, że zasięg i skuteczność kampanii #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE rosną. Do akcji zainicjowanej przez Centrum Medyczne CMP początkowo przyłączyło się dziesięciu partnerów, dziś ich liczba przekroczyła 300. Oczywiście, chcemy, aby druga część kampanii miała jeszcze większy społeczny oddźwięk. Ma ona otwarty charakter – przystąpienie do niej jest całkowicie bezkosztowe. Zachęcamy zatem każdą placówkę medyczną w Polsce do rejestrowania się na stronie kampanii www.odwolujenieblokuje.pl. Tam też można znaleźć wszelkie niezbędne informacje oraz uzyskać dostęp do materiałów informacyjnych do dalszego wykorzystania – mówi Paweł Walicki, prezes zarządu Centrum Medycznego CMP. – Działania realizowane w ramach kampanii już przynoszą skutki. U wszystkich partnerów widoczna jest wyraźna korzystna zmiana – wskaźnik nieodwołanych wizyt spadł u każdego o co najmniej kilkanaście procent, co wpływa na poprawę dostępności lekarzy i zwiększenie bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów.

 

Preferowane rozwiązania

Wśród działań ułatwiających odwoływanie wizyt pacjenci najczęściej wskazują wysyłanie przez placówki medyczne wiadomości SMS zawierających przypomnienie o wizycie i prośbę o potwierdzenie obecności, z opcją udzielenia informacji zwrotnej: „tak” lub „nie”. Taką formę kontaktu wybrało aż 92 proc. ankietowanych. W drugiej kolejności wskazywano SMS z podanym numerem telefonu, pod którym można odwołać wizytę (niemal 79 proc. wskazań). Trzecia najbardziej popularna opcja to telefon z przychodni w celu potwierdzenia wizyty (także wykonywany przez chatbota). Taką wersję wybrało 65 proc. badanych.

Nie wdrożymy skutecznie żadnej nowej technologii bez odpowiednich podstaw prawnych i bez udziału lekarzy. Jako praktycy najlepiej zdajemy sobie sprawę z faktu, jak wielu pacjentów nie odwołuje wizyt. W sektorze prywatnym ta lekcja została w dużej mierze odrobiona. Wyzwaniem jest sektor publiczny. Autorzy raportu „Cyfryzacja zdrowia w interesie społecznym” zwracali uwagę na możliwość wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi pacjenta i rozwinięcia triażu medycznego – przekonywał podczas debaty na temat technologii informatycznych i ich roli dr Michał Florczak, współ-autor raportu Okręgowej Izby Lekarskiej.

Forum dyskusyjne - napisz komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Archiwum