29 października 2015

Nowe przepisy prawne

30 lipca 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 27 lipca 2015 r. w sprawie podziału kwoty środków finansowych stanowiącej wzrost całkowitego budżetu na refundację, opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1060.

31 lipca 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra finansów z 24 lipca 2015 r. w sprawie wyrażenia zgody na zwiększenie wielkości wynagrodzeń w roku 2015 w Narodowym Funduszu Zdrowia, opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1072.

4 sierpnia 2015 r. zostało opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1095, obwieszczenie marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 3 lipca 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o instytutach badawczych.

5 sierpnia 2015 r. zostało opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1102, obwieszczenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 17 lipca 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia ministra nauki i szkolnictwa wyższego dotyczące sposobu ustalania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy oraz ekwiwalentu pieniężnego za okres niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego nauczycieli akademickich.

6 sierpnia 2015 r. zostało opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1110, obwieszczenie ministra pracy i polityki społecznej z 8 lipca 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej, dotyczące orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

8 sierpnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 31 lipca 2015 r. w sprawie limitu przyjęć na kierunki lekarski i lekarsko-dentystyczny, opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1119.

11 sierpnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 24 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy, opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1090.

12 sierpnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 24 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych, opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1097.

22 sierpnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 8 lipca 2015 r. w sprawie zaleceń dotyczących standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców, opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1126.
Rozporządzenie określa zalecenia dotyczące standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców, którzy zawarli z Agencją Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji umowę dotyczącą pozyskania danych niezbędnych do określenia taryfy świadczeń.
Standard rachunku kosztów określa:
– sposób identyfikacji i gromadzenia kosztów faktycznie poniesionych w systemie finansowo-księgowym,
– sposób kalkulacji kosztu świadczenia opieki zdrowotnej w module kontrolingowym.

22 sierpnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 24 lipca 2015 r. w sprawie rodzajów odpadów medycznych i odpadów weterynaryjnych, których odzysk jest dopuszczalny, opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1116.
Załącznik do rozporządzenia określa rodzaje odpadów medycznych, których odzysk jest dopuszczalny:
18 01 – Odpady z opieki okołoporodowej, diagnozowania, leczenia i profilaktyki medycznej
18 01 01 – Narzędzia chirurgiczne i zabiegowe oraz ich resztki (z wyłączeniem 18 01 03)
18 01 04 – Inne odpady niż wymienione w 18 01 03 (np. opatrunki z materiału lub gipsu, pościel, ubrania jednorazowe, pieluchy)
18 01 06* – Chemikalia, w tym odczynniki chemiczne, zawierające substancje niebezpieczne
18 01 07 – Chemikalia, w tym odczynniki chemiczne, inne niż wymienione w 18 01 06
ex18 01 10* – Odpady amalgamatu dentystycznego (z wyłączeniem odpadów o właściwościach zakaźnych)
ex18 01 81 – Zużyte peloidy po zabiegach wykonywanych w ramach działalności leczniczej, inne niż wymienione w 18 01 80 – borowina pozabiegowa

27 sierpnia 2015 r. zostało opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1242, obwieszczenie marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 6 sierpnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

28 sierpnia 2015 r. weszła w życie ustawa z 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, opublikowana w DzU z 2015 r., poz. 1163.
Minister zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych, określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje i zakres dokumentacji medycznej, sposób jej przetwarzania oraz wzory określonych rodzajów dokumentacji medycznej, w szczególności wzór książeczki zdrowia dziecka, uwzględniając rodzaje podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych, a także konieczność zapewnienia realizacji prawa dostępu do dokumentacji medycznej, rzetelnego jej prowadzenia, ochrony danych i informacji dotyczących stanu zdrowia pacjenta oraz jednolitych wzorów dokumentacji medycznej mającej istotne znaczenie dla szybkiego i skutecznego udzielania świadczeń zdrowotnych.
Ustawa zawiera również delegacje dla ministra spraw wewnętrznych, ministra sprawiedliwości oraz ministra obrony narodowej do wydania rozporządzeń we wspomnianym zakresie.
Dotychczas wydane rozporządzenia dotyczące dokumentacji medycznej zachowują moc do dnia wejścia w życie aktów wykonawczych, o których mowa, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

1 września 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 16 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych działających w ochronie zdrowia, opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1093.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników zatrudnionych w:
– państwowych jednostkach budżetowych działających w ochronie zdrowia utworzonych przez ministra zdrowia,
– wojewódzkich centrach zdrowia publicznego.
Załączniki do rozporządzenia określają odrębnie warunki wynagradzania za pracę pracowników zatrudnionych w Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.

Okołooperacyjna karta kontrolna
1 września 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 19 sierpnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, opublikowane w DzU z 2015 r., poz. 1261.

Historia choroby zawiera pogrupowane informacje dotyczące przyjęcia pacjenta do szpitala, przebiegu hospitalizacji, wypisania pacjenta ze szpitala, rozpoznania onkologicznego ustalonego po wypisaniu pacjenta ze szpitala na podstawie wyniku badania diagnostycznego, który nie był znany w dniu wypisu ze szpitala.
Do historii choroby, w części dotyczącej przebiegu hospitalizacji, dołącza się informacje o wykonaniu niezbędnych czynności okołooperacyjnych w sali operacyjnej, w postaci okołooperacyjnej karty kontrolnej.
Wpisy w okołooperacyjnej karcie kontrolnej są dokonywane przez koordynatora karty, którym jest osoba określona w regulaminie organizacyjnym podmiotu leczniczego.
Koordynator karty dokonuje wpisów w okołooperacyjnej karcie kontrolnej na podstawie informacji udzielanych przez członków zespołu operacyjnego, zgodnie z zakresem ich zadań podczas operacji.
Okołooperacyjna karta kontrolna zawiera oznaczenie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych oraz pogrupowane informacje dotyczące niezbędnych czynności wykonywanych: przed znieczuleniem pacjenta, przed wykonaniem nacięcia oraz przed opuszczeniem przez pacjenta bloku operacyjnego.
Okołooperacyjna karta kontrolna, w części dotyczącej czynności wykonywanych przed znieczuleniem pacjenta, zawiera w szczególności:
– imię i nazwisko pacjenta,
– datę operacji,
– nazwę komórki organizacyjnej, w której pacjent przebywał,
– numer pacjenta w księdze głównej przyjęć i wypisów,
– określenie trybu wykonania operacji (planowy, nagły – natychmiastowy, pilny, przyspieszony),
– potwierdzenie: tożsamości pacjenta, miejsca operowanego, procedury operacyjnej, zgody na operację, rodzaju znieczulenia,
– informację o oznaczeniu miejsca operowanego (tak, nie),
– potwierdzenie dokonania oceny bezpieczeństwa przebiegu znieczulenia,
– potwierdzenie zapewnienia monitorowania: EKG, pulsoksymetrii, ciśnienia tętniczego krwi, kapnometrii,
– informację o alergiach (tak – ze wskazaniem jakie, nie),
– informację o przewidywanych trudnościach w utrzymaniu drożności dróg oddechowych (tak – zapewniono właściwy sprzęt, nie),
– informację o ryzyku krwawienia > 500 ml u dorosłych albo > 7 ml/kg masy ciała u dzieci (tak – zapewniono płyny i preparaty krwiopochodne, nie).
Okołooperacyjna karta kontrolna, w części dotyczącej czynności wykonywanych przed wykonaniem nacięcia, zawiera w szczególności:
– informację o potwierdzeniu przez członków zespołu operacyjnego, że znają wzajemnie swoją tożsamość oraz funkcję w zespole operacyjnym (tak, nie),
– informację o przedstawieniu się wszystkich członków zespołu (tak, nie) – w przypadku gdy członkowie zespołu operacyjnego nie znają się wzajemnie,
– potwierdzenie przez operatora, anestezjologa, pielęgniarkę anestezjologiczną i pielęgniarkę operacyjną: tożsamości pacjenta, miejsca operowanego, procedury operacyjnej,
– potwierdzenie właściwego ułożenia pacjenta,
– potwierdzenie przez pielęgniarkę operacyjną właściwego zestawu narzędzi,
– informację o możliwych odstępstwach od zaplanowanej procedury operacyjnej, w szczególności o zmianie typu lub techniki operacji, wydłużeniu czasu operacji, zmianie rodzaju znieczulenia, oczekiwanej utracie krwi, uzupełnieniu lub zmianie zestawu narzędzi: przez operatora (tak, nie, nie dotyczy), przez anestezjologa (tak, nie, nie dotyczy), przez pielęgniarkę operacyjną (tak, nie, nie dotyczy),
– informację o zastosowaniu i udokumentowaniu okołooperacyjnej profilaktyki antybiotykowej w okresie do 60 minut przed operacją (tak, nie, nie dotyczy),
– informację o zastosowaniu profilaktyki przeciwzakrzepowej (tak – ze wskazaniem daty i godziny, nie, nie dotyczy),
– informację o przygotowaniu wyników badań obrazowych (tak, nie, nie dotyczy).
Okołooperacyjna karta kontrolna, w części dotyczącej czynności wykonywanych przed opuszczeniem przez pacjenta bloku operacyjnego, zawiera w szczególności:
– potwierdzenie przez zespół operacyjny nazwy wykonanej procedury,
– potwierdzenie przez pielęgniarkę operacyjną zgodności liczby użytych narzędzi i materiałów,
– informację o oznaczeniu materiału pobranego do badań (tak, nie, nie dotyczy),
– informację o wystąpieniu powikłań podczas operacji (tak, nie),
– informację o wystąpieniu problemów ze sprzętem lub trudności technicznych (tak, nie),
– informację o określeniu przez operatora i anestezjologa ewentualnych problemów pooperacyjnych (tak, nie),
– informację o wypisaniu zleceń pooperacyjnych przez: operatora (tak, nie), anestezjologa (tak, nie),
– informację o udokumentowaniu oceny stanu pacjenta przed przekazaniem z bloku operacyjnego do oddziału pooperacyjnego albo sali pooperacyjnej (tak, nie).
Okołooperacyjną kartę kontrolną podpisuje jej koordynator.
Lekarz wypisujący pacjenta wystawia kartę informacyjną z leczenia szpitalnego na podstawie informacji zawartych w historii choroby albo w karcie noworodka.
Kartę informacyjną z leczenia szpitalnego podpisuje lekarz wypisujący i lekarz kierujący oddziałem albo lekarz przez niego upoważniony.

Archiwum