3 października 2018

EDM coraz bliżej

KOMISJA DS. LEKARZY DENTYSTÓW

Dariusz Paluszek wiceprezes ORL w Warszawie ds. lekarzy dentystów

Obowiązek prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r. Będzie dotyczył wszystkich świadczeniodawców, zarówno działających w sektorze publicznym w ramach kontraktu z NFZ, jak i prywatnie. To zrozumiałe, gdyż system musi być kompletny. Poza przygotowaniem placówek medycznych i gabinetów do prowadzenia EDM (kupieniem i zainstalowaniem programów), a są z tym problemy, pozostaje jeszcze kwestia dostępu pacjenta do dokumentacji. Musi mieć możliwość wglądu w dokumentację i upoważnienia do tego lekarza. Dopóki władze publiczne nie wyposażą pacjentów w narzędzie autoryzacji oświadczeń, którego będą mogli użyć w placówce medycznej, dopóty „dobrodziejstwa” konstruowanego systemu będą istotnie wirtualne.

Ponieważ 1 stycznia zbliża się wielkimi krokami, a termin wprowadzenia obowiązku stosowania EDM będzie zachowany, przedstawiciele Komisji Stomatologicznej NRL (w tym piszący te słowa) przygotowali materiał ułatwiający zapoznanie się z wymogami EDM (link dalej). Wyjaśniamy, czym jest elektroniczna dokumentacja medyczna, w przeciwieństwie do dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej, którą od dawna wykorzystujemy w naszych gabinetach. Oba rodzaje dokumentacji zdefiniowane są w różnych przepisach wydanych na podstawie dwóch różnych ustaw. EDM będą dokumenty zaliczone do tej kategorii rozporządzeniem ministra zdrowia z 8 maja 2018 r. wydanym na podstawie art. 13a ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia. Są to:

1) informacja o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach – w przypadku odmowy przyjęcia pacjenta do szpitala,

2) informacja dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę do poradni specjalistycznej lub na leczenie szpitalne o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, ordynowanych lekach, środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobach medycznych,

3) karta informacyjna z leczenia szpitalnego.

Ważne, że wraz z zaliczeniem jakiegoś rodzaju dokumentu (takiego jak karta szpitalna, skierowanie, historia choroby z poradni ambulatoryjnej) do EDM zostaje określony jego elektroniczny format (np. kolejność danych, układ dokumentu itd.). Bez tego doprecyzowania firmy informatyczne, tworzące programy do obsługi gabinetów, nie mogą umieścić w swych aplikacjach modułu do obsługi tego dokumentu, bo nie znają jego układu, zakresu i kolejności danych. W tej chwili chyba właśnie brak określonych formatów uniemożliwia wdrożenie EDM.

Samorząd lekarski sprzeciwia się wprowadzeniu elektronicznej dokumentacji medycznej od 1 stycznia 2019 r. 29 czerwca 2018 swoje stanowisko przedstawiło Prezydium NRL, zwracając m.in. uwagę, że „jednym z wymogów programu EDM będzie nie tyko generowanie dokumentów o ściśle określonym formacie, lecz również bezawaryjna wymiana komunikatów z serwerami Systemu Informacji Medycznej. Do dziś brak systemu certyfikacji aplikacji komercyjnych, co oznacza, że prowadzący dokumentację medyczną nie mają żadnej wiedzy, które z aplikacji dostępnych dziś na rynku przeszły i z jakim skutkiem organizowane przez CIOS środowiska testowe”.

Przy okazji warto przypomnieć, że wspomniany art. 13a ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia mówi: „minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje elektronicznej dokumentacji medycznej, mając na uwadze konieczność zapewnienia realizacji prawa dostępu do dokumentacji medycznej oraz stopień przygotowania usługodawców do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej”. I właśnie ów „stopień przygotowania usługodawców” to sformułowanie kluczowe dla interesu publicznego i jakże ważne dla bezpiecznego i prawidłowego wdrożenia reformy.

Materiał informacyjny umożliwia zapoznanie się z niezbędnymi elementami dokumentacji medycznej, które przyszłe programy będą musiały przechowywać. W tabelach zostały ujęte funkcje programów wymagane i pożądane. Wiedza o tym, jakie cechy powinien mieć program obsługujący EDM, to podstawa.

Wprowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej do naszych gabinetów jest nieuchronne i musimy być do niego przygotowani.

Materiały informacyjne znajdują się na stronie NIL, w zakładce Komisja stomatologiczna/Moja praktyka, i będą na bieżąco uzupełniane. Prosimy o zainteresowanie się tematem.

https://www.nil.org.pl/struktura-nil/komisje-naczelnej-rady-lekarskiej/komisja-stomatologiczna/moja-praktyka <

Forum dyskusyjne - napisz komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Archiwum