2 kwietnia 2020

Pacjent w centrum uwagi

Medycyna przyszłości, nowoczesne rozwiązania – z pewnością każdy lekarz i każdy pacjent chciałby mieć takie skojarzenia, myśląc o polskich szpitalach. W tym numerze „Pulsu” postanowiliśmy przyjrzeć się Uniwersyteckiemu Centrum Klinicznemu w Gdańsku, które w III edycji konkursu „Liderzy zmian w ochronie zdrowia” otrzymało nominacje w czterech z sześciu kategorii.

Pacjent w centrum uwagi” – to hasło, którym kieruje się Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku. Związane jest z ideą Patient Experience, czyli doświadczeniami pacjenta z jego pobytu w szpitalu. UCK podkreśla, że inspiracją dla budowania kultury Patient Experience nie może być tylko postrzeganie pacjenta jako osoby chorej, ale przede wszystkim dostrzeżenie w nim człowieka, który w trudnej życiowej sytuacji musi skorzystać z pomocy świadczeniodawcy. A gdy uda się już pomyśleć o pacjencie z takiej perspektywy, źródłem do poszukiwania nowych rozwiązań staje się codzienna obserwacja zachowań ludzi przychodzących do szpitala i szczegółowa analiza ich potrzeb. Idea Patient Experience w rozumieniu UCK jest prosta – stwórzmy takie warunki, jakich sami byśmy chcieli doświadczyć w trakcie hospitalizacji.

W UCK bardzo wiele zmieniło się w ostatnich latach. Do użytku oddano nowoczesne budynki CMI i CMN, postawiono na informatyzację. By szpital był przyjazny pacjentowi, wśród pacjentów i pracowników przeprowadzane są ankiety. W UCK zwraca się uwagę na, jak określają to sami przedstawiciele placówki, podstawy szpitalnego komfortu. Na oddziałach są np. szafki zamykane na klucz, które spełniają funkcję dostępnych dla chorych całą dobę depozytów.

Kluczowa jest tu komunikacja, dużą wagę przywiązuje się do komunikacji telefonicznej i e-mailowej. Pacjentom przypomina się o wizytach SMS-em, a podczas rejestracji stacjonarnej stosowane są np. kody QR – udostępniane po pobraniu numerka w systemie kolejkowym Qmatic. Po zeskanowaniu kodu smartfonem otrzymujemy informacje o miejscu w kolejce do stanowiska rejestracyjnego.

Specjalna darmowa mobilna aplikacja z najważniejszymi informacjami uruchomiona została dla pacjentek chorujących na raka piersi. Prócz dostępu do ważnych i ciekawych informacji, umożliwia ona, na podstawie wypełnianej ankiety, codzienne kontrolowanie stanu.

Wagę przywiązuje się do digitalizacji dokumentacji medycznej oraz przekazywania (przez internetowe konto pacjenta) informacji, np. o wynikach badań, w formie elektronicznej. Możliwe jest już w 100 proc. cyfrowe gromadzenie danych medycznych, które nie wymagają wydruku papierowego i nie są przechowywane w archiwum, a jedynie na bardzo dobrze zabezpieczonych dyskach informatycznych. Przynosi to oszczędność papieru, a tym samym zmniejszenie kosztów, stanowi też działanie proekologiczne. Warto zaznaczyć, że rocznie w UCK jest hospitalizowanych około 120 tys. pacjentów.

Z oszczędnościami związane jest również wprowadzenie w wejściach do budynków UCK… drzwi obrotowych. Szpital zwraca uwagę, że ta drobna zmiana spowodowała obniżenie kosztów ogrzewania, przyczyniła się do utrzymania komfortu termicznego przebywających w holu pacjentów, a także znacząco zmniejszyła absencję chorobową osób zatrudnionych w punkcie informacyjnym. W Polsce tego typu drzwi spotyka się częściej w galeriach handlowych niż w szpitalach, natomiast np. w nowych szpitalach holenderskich jest to standard budowlany.

W UCK w wielu miejscach utworzono dla pacjentów strefy relaksu. W obrębie bloku operacyjnego, w części otwartej dla osób z zewnątrz, powstał m.in. pokój relaksacyjny dla pacjentów i rodzin pacjentów pediatrycznych. Rodzice, którzy w czasie operacji swoich dzieci dotychczas czekali na korytarzu, dziś korzystają z wygodnego pomieszczenia. Pokój dzienny utworzono dla pacjentów Kliniki Alergologii, korzystających z odczulania na jad owadów błonkoskrzydłych. Pojawiła się podzielona na zapewniające prywatność części strefa rodzica, gdzie rodzice nowo narodzonych dzieci mogą spotkać się z najbliższymi i gdzie dla starszego rodzeństwa przygotowano zabawki. Również przestrzeń wspólna została dostosowana do potrzeb pacjentów i odwiedzających. Standardem w trosce o bezpieczeństwo i kontrolę zakażeń są m.in. liczne dozowniki z płynem dezynfekującym do rąk, opatrzone plakatem zachęcającym do ich użycia.

Nie tylko na poczucie komfortu, ale także na proces leczenia wpływa jakość i różnorodność wyżywienia, dlatego szpital bardzo dba o ten aspekt opieki nad chorymi. UCK przytacza interesujące dane: jeśli pacjentom oferowane jest tylko jedno danie do wyboru, 60 proc. chorych jest zadowolonych i je zjada, ale aż 40 proc. – nie. Gdy wybór wzrasta do dwóch dań, odsetek zadowolonych podnosi się do 75 proc., a gdy są aż trzy dania do wyboru, 85 proc. pacjentów korzysta z posiłków. Odpowiednie odżywianie pacjenta w trakcie hospitalizacji pozwala na szybsze gojenie ran, lepszą rehabilitację, zwiększa zasoby energii, ale także powoduje odpowiednie wchłanianie leków. W UCK oferowanych jest ponad 70 różnorodnych diet specjalistycznych, dopasowanych do dolegliwości pacjentów. W przypadku osób, które nie muszą być objęte restrykcją żywieniową, do wyboru są trzy różne dania obiadowe.

UCK wychodzi z założenia, że kontrola bólu wymaga kompleksowego podejścia, a nowoczesne leczenie bólu pozwala go uniknąć. Wiąże się to z zastosowaniem analgezji z wyprzedzeniem – podawaniem leków przeciwbólowych, jako osłony analgetycznej, nim ból wystąpi, a następnie na wnikliwym monitorowaniu i reagowaniu na ewentualne zwiększenie się dolegliwości. Odbywa się to przy pomocy silnych i skutecznych leków bądź za pomocą patient controlled analgesia, czyli podawania leków przeciwbólowych przez pacjenta samemu sobie – przy użyciu specjalnego aparatu, który dawkuje niewielką ilość leku w razie potrzeby. UCK od lat posiada certyfikat szpitala bez bólu.

Jako klucz do dobrostanu emocjonalnego pacjenta, a tym samym do zwiększenia możliwości rehabilitacji i szybszego powrotu do zdrowia, traktuje się opiekę psychologiczną. By taka opieka była dostępna na każdym oddziale wtedy, kiedy jest potrzebna, zaangażowano zespół 34 psychologów, którzy zajmują się problemami wszystkich grup pacjentów: od dzieci na oddziale onkologicznym i hematologicznym przez kobiety rodzące bądź leczone na położnictwie, pacjentów onkologicznych, chorych przygotowujących się i poddawanych transplantacji po „zwykłych pacjentów” i ich rodziny.

Szpital troszczy się także o… rozrywkę. Na jego terenie, od czasu do czasu, odbywają się bezpłatne koncerty. Dla pacjentów chcących choć na chwilę oderwać się od problemów wystąpili dotychczas m.in.: Stanisław Sojka, Mazowsze, Remont Pomp, miały miejsce koncerty świąteczne, muzyki klasycznej i rozrywkowej, pojawiali się także artyści z zagranicy.

Według UCK w efektywnym zarządzeniu, a co za tym idzie leczeniu, ważna jest transparentność i rzetelność informacji o funkcjonowaniu szpitala – dostępnych dla wszystkich osób zajmujących się zarządzaniem, czyli przede wszystkim dla ordynatorów klinik i pielęgniarek oddziałowych.

ANTI-COVID (25 marca)

UCK, jak wszystkie inne szpitale, musi dostosowywać pracę do obecnej sytuacji epidemiologicznej. Rozwinięty został oddział intensywnej opieki zakaźnej w Pomorskim Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy w Gdańsku. Świadczenia w poradniach specjalistycznych kontynuowane są w trybie telewizyty. Pacjenci przed wizytą otrzymują SMS z prośbą, aby poczekać na kontakt z poradni, do której są umówieni. Z pacjentem kontaktuje się lekarz i udziela teleporady. Jeśli lekarz podczas rozmowy zadecyduje, że pacjent wymaga badania fizykalnego, prosi go o przybycie do UCK. Przy wejściach do budynku wyznaczono punkty pomiaru temperatury, w wejściu do budynku CMI (o największym natężeniu ruchu) znajduje się kamera termowizyjna, pomagająca w oznaczeniu pacjenta z podwyższoną temperaturą; personel niemedyczny przed rozpoczęciem pracy również ma mierzoną temperaturę. Dostępne są filmy edukacyjne dla personelu. Wprowadzono 24-godzinny dyżur Zespołu ds. Kontroli Zakażeń. Uruchomiono przesyłanie e-recepty na telefon pacjenta, włączono możliwość zlecania badań dodatkowych bez drukowania skierowań. Wyznaczone zostały oddzielne wejścia dla pacjentów hematologicznych i onkologicznych oraz odrębne miejsce, w którym mają pobieraną krew (nie korzystają z ogólnodostępnego Punktu Pobrań Laboratoryjnych). Zostały wprowadzone ograniczenia przychodzenia do szpitala z osobami towarzyszącymi (nie dotyczy to pacjentów, którzy potrzebują wsparcia opiekuna). Oferowane są również konsultacje psychologiczne dla pracowników i pacjentów.

19 marca placówka otworzyła Pracownię Diagnostyki Molekularnej Wirusa SARS-CoV-2, gdzie wykonywane są testy.

Niestety, dopóki w polskim systemie ochrony zdrowia nie nastąpią gruntowne zmiany, nowoczesne placówki medyczne, reagujące na aktualne, zmieniające się potrzeby pacjentów, na realia na świecie, na postęp medycyny, postęp technologiczny, dążące do europejskich standardów nie będą standardem w naszym kraju.                                  Oprac. r.j.

 

Forum dyskusyjne - napisz komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Archiwum