1 kwietnia 2021

Analiza przypadku – 9 tys. zł za błąd

KAROLINA PODSIADŁY-GĘSIKOWSKA – adwokat
ALEKSANDRA POWIERŻA – radca prawny

Pacjent zarzucający lekarzowi popełnienie błędu medycznego może złożyć roszczenie lub pozwać lekarza, placówkę medyczną lub oba podmioty jednocześnie. Często też kieruje roszczenia do ubezpieczyciela tych podmiotów. Po uznaniu zasadności roszczeń w trakcie przeprowadzonego postępowania likwidacyjnego lub przegraniu sprawy sądowej ubezpieczyciel placówki medycznej może zwrócić się do lekarza z roszczeniem o zwrot wypłaconego świadczenia. Jest to tzw. roszczenie regresowe. Oto jak taka sytuacja wygląda w praktyce.

Pani B. 16.07.2016 r. doznała urazu przedramienia prawego. Zgłosiła się na SOR Specjalistycznego Centrum Medycznego w G., gdzie rozpoznano złamanie nasad dalszych kości przedramienia lewego oraz wykonano repozycję zamkniętą złamania. Wobec nieuzyskania zadowalającego efektu leczenia 18.07.2016 r. pacjentka została przyjęta na Oddział Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej Specjalistycznego Centrum Medycznego w G. w celu leczenia operacyjnego. Zabieg otwartego nastawienia złamania z wewnętrzną stabilizacją przeprowadzony został przez specjalistę z zakresu ortopedii dr. H. Pani B. została wypisana ze szpitala z zaleceniem kontynuowania leczenia w warunkach ambulatoryjnych. Dalsza terapia odbywała się w przyszpitalnej poradni ortopedycznej, gdzie 23.09.2016 r. rozpoznano obluzowanie pierwszego wkrętu blokowanego z płytki oraz cechy zespołu Sudecka. W związku z tym w Centrum Medycznym w R. przeprowadzono zabieg usunięcia zespolenia.

Roszczenia w przedmiotowej sprawie zostały skierowane do ubezpieczyciela Specjalistycznego Centrum Medycznego w G., który po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego uznał odpowiedzialność za błąd polegający na nieprzeprowadzeniu reoperacji, której celem było usunięcie przemieszczenia odłamów kostnych oraz zmiana położenia przechodzącej do stawu jednej ze śrub. Jednocześnie dokonał wypłaty zadośćuczynienia w wysokości 9 tys. zł.

Ubezpieczyciel szpitala skierował roszczenie regresowe do ubezpieczyciela dr. H., domagając się zwrotu wypłaconej kwoty. W celu ustalenia, czy postępowanie medyczne dr. H. było prawidłowe, ubezpieczyciel zasięgnął opinii lekarza specjalisty z zakresu ortopedii.

W opinii medycznej orzecznik potwierdził, że podczas zabiegu dr H. nieprawidłowo ulokował śrubę przechodzącą przez szparę stawową, co spowodowało zwiększenie występującego u pacjentki trwałego uszczerbku na zdrowiu o 5 proc. Jednocześnie opiniujący odrzucił zarzuty niepełnej korekcji przemieszczenia, wskazując, że nie zawsze jest możliwa, oraz powstania u pani B. zespołu Sudecka wskutek popełnionego przez dr. H. błędu medycznego, gdyż choroba ta jest jednym z powikłań złamania nasad dalszych obu kości przedramienia.

Dokonano zatem wypłaty na rzecz ubezpieczyciela SOR w G., dochodzoną kwotą 9 tys. zł obciążając polisę dr. H.

Pytanie redakcji: W jakich przypadkach placówka medyczna może dochodzić roszczeń regresowych?

Odpowiedź prawnika lekarza: Warunkiem dochodzenia roszczenia regresowego jest udowodnienie, że to lekarz popełnił błąd. Roszczenie regresowe nie będzie skuteczne np. w przypadku zakażenia szpitalnego spowodowanego stanem sanitarnym pomieszczeń szpitalnych, a nie zaniechań lekarza.

Pytanie redakcji: Czy placówka medyczna musi dochodzić roszczeń regresowych?

Odpowiedź prawnika lekarza: Nie, ale z pewnością, gdy będzie taka możliwość, wykorzysta ją. Nie będzie bowiem chciała uszczuplać własnego budżetu. Również ubezpieczyciel chętnie ściągnie wypłacone świadczenie od lekarza lub jego ubezpieczyciela.

www.prawniklekarza.pl

Forum dyskusyjne - napisz komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Archiwum