29 czerwca 2014

Kampania OIL w Warszawie „O powód zapytaj Marszałka…”

Na Mazowszu podlegli Marszałkowi Struzikowi dyrektorzy zadłużonych szpitali co roku dostają nagrody po ponad 30 tys. zł, wypłacane z pieniędzy szpitali na leczenie. O powód zapytaj Marszałka”, „W wyniku niekompetentnego zarządzania tym szpitalem, tomograf komputerowy wart 7 mln zł przez trzy miesiące stał nieużywany. O powód zapytaj Marszałka Struzika” – bannery z taką m.in. treścią zostały w maju br. ustawione przed kilkoma szpitalami wojewódzkimi – w Warszawie, Siedlcach, Radomiu i Ciechanowie.
Była to kampania społeczna zorganizowana przez Okręgową Izbę Lekarską w Warszawie. Miała na celu zachęcenie mieszkańców Mazowsza do podjęcia próby uzyskania informacji o rzeczywistych przyczynach ograniczonego dostępu do opieki zdrowotnej i niewydolności systemu ochrony zdrowia.
Na bannerach został podany numer telefonu komórkowego marszałka województwa mazowieckiego Adama Struzika, który m.in. jest odpowiedzialny za stan opieki zdrowotnej w naszym regionie. Izba w ten sposób zachęca obywateli do zadawania pytań politykom, których zadaniem jest dbanie o ochronę zdrowia na Mazowszu. Impulsem do rozpoczęcia akcji było skrajnie jednostronne przedstawianie opinii publicznej przyczyn złej sytuacji pacjentów.
Dzięki kampanii OIL chce dotrzeć do obywateli z przesłaniem, że to nie lekarze ponoszą odpowiedzialność za fatalny stan opieki zdrowotnej.
Istotne jest to, że informacje przedstawione na bannerach oraz nośnikach mobilnych dotyczyły konkretnych sytuacji w konkretnych placówkach. Na przykład podana na początku artykułu informacja dotycząca nieużywania tomografu przez trzy miesiące została zamieszczona przed szpitalem chirurgiczno-urazowym przy ul. Barskiej w Warszawie i dotyczy pierwszego półrocza 2014 r.
„2012 rok. Dług tego szpitala to ponad 26 000 000 zł. Nagroda roczna dyrektora – ponad 34 000 zł – wypłacona z pieniędzy na leczenie chorych” – można było przeczytać przed Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym w Radomiu.
Mamy nadzieję, że kampania zrywa z przypisaną środowisku lekarskiemu rolą medialnego chłopca do bicia i jest sygnałem, że samorząd lekarski potrafi dać odpór krzywdzącej dla lekarzy narracji uprawianej przez władzę.
Do momentu oddania tego numeru „Pulsu” do druku reakcją marszałka Struzika na kampanię było wystąpienie do OIL o podanie dokładnych kosztów akcji. O akcji informowały media ogólnopolskie i lokalne.
Zdjęcia i informacje o kampanii znajdują się na stronie http://www.warszawa.oil.org.pl oraz na profilu FB Izby.
Pytania i sugestie dotyczące akcji proszę skierować pod adresem: julian.wrobel@oilwaw.org.pl

Archiwum