4 października 2019

Nowe przepisy prawne

6 sierpnia 2019 r. zostało opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1471, obwieszczenie marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 28 czerwca 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych.

6 sierpnia 2019 r. zostało opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1473, obwieszczenie marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 11 czerwca 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych.

13 sierpnia 2019 r. weszła w życie ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w DzU z 2019 r., poz. 1403.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o odpadach od 1 stycznia 2020 r. ewidencja odpadów, rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami oraz roczne sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami sporządzane będą wyłącznie w wersji elektronicznej.

Formularze rejestrowe, aktualizacyjne i o wykreśleniu z rejestru złożone za pośrednictwem strony internetowej albo indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami nie wymagają opatrzenia ich podpisem.

Pisma w sprawach dotyczących wpisu do rejestru, zmiany wpisu w rejestrze oraz wykreślenia z rejestru doręcza się za pomocą środków komunikacji elektronicznej, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

Od 1 stycznia 2020 r. Karta ewidencji odpadów niebezpiecznych zawiera dodatkowo:

– imię i nazwisko, adres zamieszkania lub siedziby oraz numer rejestrowy posiadacza odpadów, który przekazuje odpad,

– imię i nazwisko, adres zamieszkania lub siedziby oraz numer rejestrowy posiadacza odpadów, który przejmuje odpad.

Posiadacz odpadów jest obowiązany do przechowywania dokumentów i wszelkich danych, na podstawie których są sporządzane dokumenty ewidencji odpadów, przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone te dokumenty ewidencji odpadów.

Posiadacz odpadów jest obowiązany do udostępniania powyższych dokumentów i danych, na żądanie organów uprawnionych do przeprowadzania kontroli.

Dokumenty ewidencji odpadów sporządza się za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.

Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami umożliwia dla danego rodzaju odpadów identyfikację ich wytwórcy oraz kolejnych posiadaczy tych odpadów.

Dokumenty ewidencji odpadów, sporządzane za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, nie wymagają opatrzenia ich podpisem.

Do dokumentów ewidencji odpadów sporządzanych za okres do 31 grudnia 2019 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.

20 sierpnia 2019 r. weszła w życie ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne, opublikowana w DzU z 2019 r., poz. 1542.

Apteka ogólnodostępna lub punkt apteczny może zbyć produkt leczniczy w celu zaopatrzenia podmiotów innych niż pacjenci lub podmioty wykonujące działalność leczniczą, niebędących podmiotami uprawnionymi do obrotu produktami leczniczymi, w produkty lecznicze o kategorii dostępności- wydawane bez przepisu lekarza, z wyłączeniem produktów leczniczych zawierających w składzie substancje o działaniu psychoaktywnym.

21 sierpnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 7 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich i psychologicznych osób występujących o wydanie pozwolenia na broń lub zgłaszających do rejestru broń pneumatyczną oraz posiadających pozwolenie na broń lub zarejestrowaną broń pneumatyczną, opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1562.

22 sierpnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego, opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1573.

27 sierpnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 24 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat za czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach urzędowych kontroli żywności, opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1511.

29 sierpnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 27 sierpnia 2019 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1629.

Zmiana rozporządzenia dotyczy przeznaczenia przez świadczeniodawców oraz podwykonawców środków otrzymanych w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie szpitalne oraz ratownictwo medyczne, w taki sposób, aby zapewnić średni wzrost miesięcznego wynagrodzenia, w tym składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Emerytur Pomostowych dla ratowników medycznych oraz pielęgniarek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne wykonujących zawód w zespole ratownictwa medycznego u podwykonawcy, w przeliczeniu na jeden etat albo równoważnik etatu w wysokości 1200 zł miesięcznie, za okres od 1 lipca 2019 r. do 31 marca 2020 r.

29 sierpnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 27 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1628.

Świadczeniodawca posiadający umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, przekaże do dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ, za pośrednictwem serwisów internetowych, informację według stanu na 1 sierpnia 2019 r., o liczbie pielęgniarek i położnych, wykonujących u tego świadczeniodawcy zawód w przeliczeniu na liczbę etatów albo równoważników etatów, realizujących te świadczenia oraz w podziale na formę wykonywania zawodu.

Świadczeniodawca, z wyłączeniem świadczeniodawcy posiadającego umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna, w zakresie świadczeń, dla których jednostką rozliczeniową jest kapitacyjna stawka roczna, sporządza wspomnianą informację w 2019 r. także według stanu na 1 października 2019 r. i przekazuje do 14 października 2019 r.

30 sierpnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 9 sierpnia 2019 r. w sprawie programu pilotażowego „Standard szpitalnego żywienia kobiet w ciąży i w okresie poporodowym – Dieta Mamy”, opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1537.

30 sierpnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 14 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1640.

1 września 2019 r. weszła w życie ustawa z 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w DzU z 2019 r., poz. 1096.

1 września 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 2 sierpnia 2019 r. w sprawie zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne oraz zlecenia naprawy wyrobu medycznego, opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1555.

1 września 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 29 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców, opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1659.

1 września 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 26 sierpnia 2019 r.
w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych
i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów, opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1651.

4 września 2019 r. weszła w życie ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych, opublikowana w DzU z 2019 r., poz. 1565.

Do 30 czerwca 2019 r. najniższe wynagrodzenie zasadnicze ustala się jako iloczyn współczynnika pracy określonego w załączniku do ustawy i kwoty 3900 zł brutto.

Od 1 lipca 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. najniższe wynagrodzenie zasadnicze ustala się jako iloczyn współczynnika pracy określonego w załączniku do ustawy i kwoty 4200 zł brutto.

7 września 2019 r. weszła w życie ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw
w związku z wdrażaniem rozwiązań w obszarze e-zdrowia, opublikowana w DzU z 2019 r., poz. 1590.

Ustawa wprowadza zmiany m.in. w następujących aktach prawnych:

 ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Lekarz może udzielić upoważnienia do wystawiania recept lub skierowań w jego imieniu osobie wykonującej:

– zawód medyczny, o której mowa w przepisach ustawy o działalności leczniczej,

– czynności pomocnicze przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, a także czynności związane z utrzymaniem systemu teleinformatycznego, w którym przetwarzana jest dokumentacja medyczna i zapewnieniem bezpieczeństwa tego systemu, na podstawie upoważnienia administratora danych, o których mowa w przepisach ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Osoby upoważnione do wystawiania recept lub skierowań mogą być dopuszczone do przetwarzania danych osobowych zawartych w tych dokumentach po wydaniu im przez podmiot wykonujący działalność leczniczą upoważnienia do ich przetwarzania. Osoby te mogą być obecne przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz są obowiązane do zachowania poufności wszelkich informacji i danych uzyskanych w związku z wystawianiem recepty lub skierowania. Zachowanie poufności obowiązuje również po śmierci pacjenta.

Upoważnienie do wystawiania recept lub skierowań może być udzielone na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy, przy czym po upływie tego okresu można udzielić kolejnych upoważnień na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Upoważnienie to może być w każdym czasie cofnięte przez lekarza lub podmiot wykonujący działalność leczniczą. Cofnięcie upoważnienia do wystawiania recept lub skierowań przez podmiot wykonujący działalność leczniczą następuje po uprzednim uzgodnieniu z lekarzem.

Od dnia udzielenia upoważnienia do wystawiania recept lub skierowań do dnia jego cofnięcia albo wygaśnięcia osoba upoważniona jest obowiązana do zapewnienia zgodności danych zamieszczonych na tych receptach i skierowaniach z danymi zawartymi w dokumentacji medycznej.

Udzielanie upoważnień następuje za pośrednictwem Rejestru Asystentów Medycznych.

Określenie odpłatności na recepcie w postaci elektronicznej może nastąpić przy wykorzystaniu udostępnionego nieodpłatnie narzędzia informatycznego, o którym mowa w przepisach ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia.

Lekarz i świadczeniodawca nie ponoszą odpowiedzialności za skutki błędnego działania narzędzia informatycznego, polegającego na nieprawidłowym określeniu odpłatności w związku z rozbieżnością danych zawartych w tym narzędziu a przepisami prawa, w szczególności z wykazami leków refundowanych, zamieszczonymi w obwieszczeniu ministra zdrowia.

 W przypadku leków określonych w wykazach, objętych refundacją w ramach kategorii dostępności refundacyjnej określonej w art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy (w całym zakresie zarejestrowanych wskazań), dla których istnieją refundowane odpowiedniki, lekarz wystawiając receptę, może przyjąć jako zakres zarejestrowanych wskazań wskazania określone dla wszystkich odpowiedników refundowanych w ramach tej kategorii dostępności
refundacyjnej (od 1 lipca 2020 r.)

 ustawie – Prawo farmaceutyczne

 ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

 ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

Narodowy Fundusz Zdrowia może nadać uprawnienia
do potwierdzania w swoim imieniu profilu zaufanego lekarzowi, pielęgniarce i położnej realizującym zadania w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej dla świadczeniodawcy, który udziela świadczeń opieki zdrowotnej w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, oraz osobie zatrudnionej u tego świadczeniodawcy pod warunkiem, że co najmniej imię, nazwisko i numer PESEL tej osoby zostały przekazane do NFZ w ramach zawartej umowy.

 ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym

Kierownikiem podstawowego zespołu ratownictwa medycznego, może być osoba wskazana przez dysponenta jednostki, będąca ratownikiem medycznym lub pielęgniarką systemu, która posiada doświadczenie w udzielaniu świadczeń zdrowotnych w zespole ratownictwa medycznego, lotniczym zespole ratownictwa medycznego lub szpitalnym oddziale ratunkowym, w wymiarze co najmniej 5 tys. godzin w okresie ostatnich 5 lat.

W przypadku gdy u osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego zostanie stwierdzony stan, który wymaga transportu z miejsca zdarzenia bezpośrednio do szpitala, w którym znajduje się centrum urazowe lub centrum urazowe dla dzieci, albo do jednostki organizacyjnej szpitala wyspecjalizowanej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego, lub gdy tak zadecyduje kierownik zespołu ratownictwa medycznego, osobę w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego transportuje się bezpośrednio do szpitala, w którym znajduje się odpowiednie centrum albo jednostka organizacyjna szpitala wyspecjalizowana w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego, wskazanego przez dyspozytora medycznego lub wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego. W przypadku transportu poza obszar działania dyspozytorni medycznej transport koordynuje wojewódzki koordynator ratownictwa
medycznego.

Odmowa przyjęcia osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, pacjenta urazowego albo pacjenta urazowego dziecięcego przez szpital od jednostek systemu skutkuje zastosowaniem kary umownej określonej w umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej lub niezwłocznym rozwiązaniem tej umowy.

 ustawie o systemie informacji w ochronie zdrowia

Jednostka podległa ministrowi zdrowia właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia udostępnia nieodpłatnie narzędzie informatyczne przeznaczone do określania odpłatności, o których mowa w ustawie o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, na recepcie w postaci elektronicznej.

Minister zdrowia zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej dane pozwalające na utworzenie w systemie teleinformatycznym usługodawcy tego narzędzia oraz jego aktualizacje.

Dane osobowe i jednostkowe dane medyczne, zawarte w elektronicznej dokumentacji medycznej usługobiorcy, zgromadzone w systemie teleinformatycznym usługodawcy, są udostępniane za pośrednictwem Systemu Informacji Medycznych.

Dostęp do danych osobowych lub jednostkowych danych medycznych usługobiorców, przetwarzanych w systemie teleinformatycznym usługodawcy lub w SIM, mają:

– pracownik medyczny, który wytworzył elektroniczną dokumentację medyczną zawierającą dane osobowe lub jednostkowe dane medyczne usługobiorcy,

– pracownik medyczny wykonujący zawód u usługodawcy, u którego została wytworzona elektroniczna dokumentacja medyczna zawierająca dane osobowe lub jednostkowe dane medyczne usługobiorcy,
w związku z wykonywaniem przez niego zawodu u tego usługodawcy, jeżeli jest to niezbędne do prowadzenia diagnostyki lub zapewnienia ciągłości leczenia,

– lekarz, pielęgniarka lub położna udzielający usługobiorcy świadczeń opieki zdrowotnej w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej,

– każdy pracownik medyczny w sytuacji zagrożenia życia usługobiorcy.

W przypadkach innych niż określone wyżej udostępnienie danych osobowych lub jednostkowych danych medycznych z systemu teleinformatycznego usługodawcy lub z SIM następuje za zgodą usługobiorcy lub jego przedstawiciela ustawowego. Wyrażając zgodę, wskazuje się zakres czasowy i przedmiotowy dostępu do tych danych.

Recepty mogą być wystawiane w postaci papierowej do 7 stycznia 2020 r.

Od 1 grudnia 2019 r. obwieszczenia zawierające wykazy refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych są ogłaszane raz na 2 miesiące w dzienniku urzędowym ministra zdrowia co najmniej na 7 dni przed dniem, na który ustala się wykazy.

 ustawie o podstawowej opiece zdrowotnej

Skierowania wymienione w rozporządzeniu ministra zdrowia z 15 kwietnia 2019 r. w sprawie skierowań wystawianych w postaci elektronicznej w Systemie Informacji Medycznej (DzU z 2019 r., poz. 711) mogą być wystawiane w postaci papierowej do 7 stycznia 2021 r.

11 września 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 13 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków występowania o sporządzenie dokumentu elektronicznego potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, opublikowane w DzU z 2019 r., poz. 1621.

12 września 2019 r. weszła w życie ustawa z 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami, opublikowana w DzU z 2019 r., poz. 1078.

Forum dyskusyjne - napisz komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Archiwum