28 kwietnia 2023

RoboDoc

Rozwój techniczny dotyczący medycyny jest pożądany i nieunikniony. Cyfryzacja, sztuczna inteligencja i robotyka rozlewają się po placówkach medycznych. Należy się spodziewać, że wpłyną na wiele aspektów naszej pracy. Prawdopodobnie mniej dokuczliwe będzie obciążenie biurokracją, na którą obecnie lekarze marnują 50–60 proc. czasu przeznaczonego na konsultację.

 

autor: PIOTR PAWLISZAK, prezes ORL w Warszawie

  • Sztuczna inteligencja w pracy lekarza radiologa.

  • Jakie „cyfrowy” lekarz posiada możliwości, których nie ma lekarz analogowy?

  • Cyfryzacja to nie lek na wszystko.

 

Dziś mało realne wydaje się, by sztuczna inteligencja zastąpiła lekarzy, ale uważa się, że lekarze korzystający z nowoczesnych narzędzi wyprą tych, którzy będą ich unikać. Na proces cyfryzacji ochrony zdrowia należy patrzeć też jak na szansę podniesienia jakości leczenia i bezpieczeństwa pacjenta, lecz również personelu medycznego. Podstawienie objawów występujących u chorego do algorytmu komputerowego daje większą szansę trafnej diagnozy. W badaniach prowadzonych w czasie pandemii algorytm komputerowy rozpoznawał zapalenie płuc z większą trafnością niż czterech najlepszych radiologów ze Stanford.

Jako gatunek pozostajemy niedoskonali. Ludzkie oko odróżnia 500–900 odcieni szarości. W badaniach TK mamy do czynienia z nawet 65 tys. odcieni szarości. Odróżniamy dwa odcienie dopiero wtedy, gdy różnica między nimi wynosi 6 proc. Pytany, jako radiolog, czy nie obawiam się, że za kilka lat stracę pracę, zawsze przypominam sobie te dane. Nie sądzę jednak, by nastąpiła likwidacja mojej specjalizacji, raczej pojawi się szansa np. na wcześniejsze rozpoznanie pewnych patologii, zbyt subtelnych do wyłapania przez ludzki narząd wzroku.

Warto mieć na względzie fakt, że sama cyfryzacja nie stanowi panaceum na wszelkie problemy ochrony zdrowia. Przykładem jest kanadyjski szpital Humber River, szeroko reklamowany jako pierwszy w pełni cyfrowy szpital na świecie. Spotyka się on z wieloma krytycznymi opiniami pacjentów, dotyczącymi głównie czasu oczekiwania na wizytę i czasu trwania konsultacji. Okazuje się, że nadal niezbędni są wykwalifikowani pracownicy oraz właściwa organizacja udzielania świadczeń medycznych na wszystkich poziomach.

Forum dyskusyjne - napisz komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Archiwum